Helsegruppen NEMUS

5 tips for akutte skuldersmerter

5 tips for akutte skuldersmerter

Av fysioterapeut Kjersti Larsen

Det er svært vanlig å få smerter i en eller begge skuldre i løpet av livet og det er mer vanlig etter fylte 40 år. Skuldersmerter er som oftest ikke farlig, men bør alltid undersøkes dersom smertene oppstår akutt. I mange tilfeller vet ikke personen hva som forårsaket skuldersmertene og mange sier at de «bare våknet opp med det». Årsaker til akutte skuldersmerter uten kjent forhistorie, kan blant annet være forkalkninger i sener (kalkskulder) eller slimposebetennelse (bursitt). Typiske symptomer er en akutt smerte i og rundt skulderleddet. Denne smerten kan ofte spre seg nedover overarmen, og enkelte kan også få en diffus følelse helt ut til fingrene. Det er som regel svært smertefullt å bevege armen, da spesielt å løfte den opp, ta armen bakover eller å ligge på skulderen.

En annen årsak til akutte skuldersmerter som ikke har oppstått i skulderen, kan være nakkeprolaps. I starten av forløpet ved nakkeprolaps kan det være lite smerter i nakken og heller mye i skulder/arm. En grundig undersøkelse hos fysioterapeut eller kiropraktor vil som regel kunne avdekke dette.

I mer sjeldne tilfeller kan skuldersmerter være et symptom på noe alvorlig, som for eksempel hjerteinfarkt. Smerten kan da stråle ut i begge armer, oftest på venstre side, og man kan føle trykk i brystet og brystsmerter. Andre symptomer på hjerteinfarkt kan være kvalme og brekninger, kaldsvette, kortpustethet og angst. Man bør alltid oppsøke lege dersom man har mistanke om dette.

 

Det finnes flere mulige årsaker til skuldersmerter – enkelte har vi listet her:

  • Tendinose (seneslitasje)
  • Tenosynovitt (senebetennelse)
  • Slimposebetennelse
  • Forkalkning i sene
  • Rift i sener
  • ‘’Frossen skulder’’ (leddkapselbetennelse)
  • Artrose/slitasjegikt
  • Brudd
  • Skulderluksasjon (skulderen ut av ledd)
  • Nakkeprolaps
  • Stiv brystrygg/låsning i ryggen
  • Revmatisme/leddgikt
  • Innklemming av nerver

 

Under er 5 tips som kan hjelpe med dine skuldersmerter:

1. Søk hjelp

Får man stilt riktig diagnose raskt, kan man tidligere komme i gang med rett behandling og andre forebyggende tiltak. Det kan være svært vanskelig å gjennomføre en klinisk undersøke hos en person med akutte skuldersmerter. En klinisk undersøkelse innebærer testing, hvor armen skal beveges og brukes. Dette kan være vanskelig å gjennomføre, da de fleste bevegelser ofte er vonde. Et alternativ er da å bruke billeddiagnostikk, som for eksempel ultralyd. Dette er en rask og smertefri undersøkelse uten stråling, og kan gi svaret der og da, dersom det er funn i skulderen.

 

2. Avlast skulderen

I den helt akutte fasen (de første 3-7 dagene), bør skulderen ha relativ avlastning. Relativ betyr at skulderen kan brukes inntil pasientens egne smertegrense. Litt smerte/ubehag er ikke farlig, men man trenger ikke å pushe det i starten. Dersom du har en fysisk jobb som gjør at avlastning er umulig, bør alternativt arbeid eller sykemelding vurderes. Det er sjelden nødvendig å være hjemme fra jobb i mer enn en uke.

 

3. Smertelindring

Ta smertestillende og bruk ispose eller varmepute for å lindre smertene. Det er bedre å ta smertestillende i starten og sørge for at man får sove, enn å ligge våken fordi skulderen er vond. Alt blir bedre med søvn! Behandling hos fysioterapeut eller kiropraktor med lett mobilisering av leddet og muskulær behandling vil ofte kunne lindre. I noen tilfeller vurderes også ultralydveiledet kortisoninjeksjon for å dempe en eventuell betennelse.

 

4. Bruk armen

Selv om skulderen bør avlastes i starten, er det likevel anbefalt å bevege den så mye man kan innenfor den radiusen som er mulig. Nyere forskning viser at det er bedre med litt bevegelse, enn ingen. Skulderen som er vårt mest bevegelige ledd er vant til store og varierte bevegelser, og den liker dårlig å bli holdt i helt ro. Det verste man kan gjøre er å fortsette å holde den i ro over lengre tid. En slik inaktivitet kan føre til at skulderen etter hvert stivner, noe som videre kan føre til muskelspenninger i nakke, bryst og øvre rygg.  En fysioterapeut kan veilede deg i forhold til hvilke øvelser som er bra for deg, og som er tilpasset for den fasen du befinner deg i der og da. Her er 3 enkle og trygge øvelser som kan gjøres i startfasen for å lindre smertene og opprettholde bevegelighet:  

 

Pendle: len deg på et bord e.l. og la armen henge slapt ned. La armen pendle i sirkulære bevegelser og fra side til side. Bruk minst mulig muskelkraft og forsøk å slappe av i muskulaturen rundt skulderleddet.

 

 



Gå med fingrene oppover en vegg: stå med ansiktet mot veggen, med bøyd albue og fingrene på veggen. ‘’Gå’’ oppover veggen med hjelp av fingrene. Forsett så langt du klarer uten at skulderen heises opp. Gå deretter ned igjen på samme måte. Gjenta 5-10 ganger.

 

 

 

Skuldermobilisering med strikk: fest strikken i noe høyt. Stå under strikken og hold strikken med albuen bøyd og inntil kroppen, og hånden i skulderhøyde. La strikken trekke armen opp så langt som mulig. Trekk den ned igjen ved hjelp av den friske armen. 5-10 repetisjoner. Gjenta i løpet av dagen dersom du tåler øvelsen.

 

5. Behandling og opptrening

I mange tilfeller vil det oppstå stivhet i og rundt skulderen etter en periode med smerter og mindre bevegelse. Muskulaturen i nakken og skulderen har ikke blitt brukt på samme måte som den vanligvis blir, og man kan på mange måter si at man har blitt litt ‘’halt’’ i skulderen. Mange har en tendens til å heise opp skulderen når armen skal løftes, eller man utvikler nye og kreative metoder for å ta av og på jakker etc. Behandling av det som er stivt vil kunne bidra til å gi en bedre og mer hensiktsmessig bevegelse i skulderleddet, sammen med tøyninger, styrkeøvelser og øvelser som bedrer koordinasjonen i skulderen. Veiledet trening hos fysioterapeut og oppfølging av teknikk og progresjon vil ofte kunne hjelpe deg raskere tilbake og forebygge tilbakefall. Trykkbølgebehandling av sener som har slitasje eller forkalkninger er et godt alternativ litt lenger ut i forløpet når den akutte fasen er over.

 

 
JoomShaper

Ved å bruke vår nettside, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. For å finne ut mer om informasjonskapslene vi bruker, se vår personvernerklæring.