Helsegruppen NEMUS

Hypermobilitet

Hypermobilitet eller hypermobile ledd kan beskrives som en tilstand hvor ett eller flere ledd kan beveges utover det som ansees som normalt. Enkelte kan ha hypermobilitet uten andre symptomer, mens andre kan presentere seg med en rekke andre assosierte plager. Hos enkelte kan hypermobilitet være en fordel (f eks dansere, musikere eller idrettsutøvere). Forekomsten anslås å ligge mellom 5% og 30% av befolkningen. Hypermobilitet sees hyppigere i ung alder og iblant kvinner.

Årsak:
Hypermobilitet ansees å være arvelig i de fleste tilfeller.
Andre årsaker til hypermobilitet kan være en av  følgende:

  • Unormal utforming av enden på et eller flere ben
  • Svake/forstrekte ligamenter som resultat av protein eller hormonproblemer
  • Unormal muskeltonus
  • Svekket leddpropriosepsjon (evne til å avgjøre sine egne kroppdelers posisjon)

Symptomer:
Symptomer kan variere i stor grad. Enkelte opplever  leddsmerter, enkelte har økt forekomst av ledd-forstuvninger eller ledd ut av stilling (luksasjoner), andre rapporterer økt forekomst av overbelastning av muskulatur, mens andre får plager  som leddslitasje/artrose.

Vurdering:
En kyndig behandler i Helsegruppen NEMUS kan foreta en grundig sykehistorie og god klinisk undersøkelse. I de fleste tilfellene er dette tilstrekkelig for å sette riktig diagnose og en individuelt tilpasset oppfølging.  Dersom det er behov for røntgen eller MR, vil en kiropraktor, lege eller manuell terapeut i Nemus kunne rekvirere dette.
Hypermobilitet kan måles ved bruk av Beighton score.

Behandling:
Da problemer knyttet til hypermobillitet ofte er sammensatt er det viktig å få korrekt diagnose før behandling kan iverksettes. I Helsegruppen Nemus har kiropraktoren, manuelterapeuten og fysioterapeuten kompetanse til å vurdere hvem som har behov for behandling og videre oppfølging.
Din behandler i Nemus kan lage treningsprogram som bidrar til økt stabilitet omkring de leddene som er påviket. Din lege kan vurdere hvorvidt smertestillende eller betennelsesdempende medikamenter vil lindre dine plager.

Hva kan du gjøre selv?:

  • Hold deg i form gjennom lystbetont mosjon og variert aktivitet
  • En halvtimes dagligtur, helst på variert og mykt underlag,
  • Aktiviteter som gange, sykling eller svømming gjør godt for hele kroppen
  • Varierer arbeidsstillingen. Den beste stillingen er den neste
  • Stabiliserende trening / styrketrening

Forebygging:
All form for stabiliserende treningsøvelser rundt de hypermobile leddene virker forbyggende. Aktiviteter som pilates og svømming er god trening for hypermobilitet. Unngå aktiviteter som øker smertene.

Bestill time

JoomShaper