Helsegruppen NEMUS

Bekkenplager hos gravide/Bekkenløsning

Bekkenplager hos gravide/Bekkenløsning

Bekkenløsning er en naturlig prosess som skjer hos alle gravide for å klargjøre bekkenet for fødsel. Derfor forsøker fagpersoner å gå bort fra diagnosen «bekkenløsning» og heller kalle det «bekkenplager hos gravide» hvis bekkenløsningen medfører smerte.

I følge en norsk undersøkelse, opplever ca. 15 prosent av gravide i Norge en smertefull bekkenløsning. Smerte i rygg, bekken eller mot skambenet under eller etter graviditet kan være symptomer på bekkenløsning.

Årsak: 

Under svangerskapet frigjøres hormoner som gjør leddbåndene i bekkenet mer elastiske. For noen gravide medfører dette smerte, da bekkenringen blir for bevegelig. I tillegg kan vektøkningen, og endring av tyngdepunktet bidra til å forverre smertene.

Symptomer:

Hos noen gravide kan økt bevegelighet mellom bekkenleddene utløse smerter som er særlig fremtredende ved belastning. Bekkenløsning gir oftest smerter på forsiden av bekkenet, og kan stråle ut til lysken, seteregion eller ned i ben. Typiske symptomer kan være smerte ved å gå, enkelte utvikler vraltende gange, snu seg i seng, sitte, løfte, bære m.fl. Smertene tiltar ofte i løpet av dagen og lindres ved ro. Smertene kan for enkelte være invalidiserende og en utfordring i hverdagen.

Vurdering: 

En kyndig behandler foretar en grundig sykehistorie og klinisk undersøkelse. I de fleste tilfellene er dette tilstrekkelig for å sette riktig diagnose og en individuelt tilpasset oppfølging. Vanligvis anbefales ikke bildediagnostikk under svangerskapet. Dersom plagene vedvarende også etter fødselen, kan det være aktuelt med bildediagnostisk undersøkelse av bekkenledd og hofter.

Behandling:
Forskning har vist at spesifikke stabiliserende øvelser for bekkenet kan virke smertedempende. Behandlingen har som formål å bedre holdningen og bevare en fornuftig bekkenstabilisering. Kiropraktisk behandling, fysioterapi, massasje og akupunktur kan redusere smerten, samt bidra til å opprettholde en god funksjon og stabilitet i bekkenet. Tiltakene tilpasses individuelt, og er avhengig av bekkensmertenes varighet. Din behandler i NEMUS har kompetanse til å vurdere hva som er best for deg.

Hva kan du gjøre selv? 

Du kan gjøre mye selv for å minske bekkenplagene dine. Først og fremst er det viktig å unngå aktiviteter som gir smerte. Jevn belastning på begge ben er viktig. Stå med tyngden jevnt fordelt på begge bein og å gå med korte skritt. Dersom stillingsskift i seng er smertefullt, forsøk å knipe sammen i bekkenbunnen for deretter snur deg rundt med bena samlet. Å sitte med kryssede bein kan for enkelte være provoserende dersom man har bekkenløsning. Det er også viktig å bære riktig, bruk av ryggsekk kan anbefales.

Forebygging:

  • Hold deg i form gjennom lystbetont mosjon og variert aktivitet
  • Varierer arbeidsstillingen. Den beste stillingen er den neste
  • Sove med pute mellom bena for å avlaste bekkenet
  • Søk trivsel rundt egenarbeids- og livssituasjon

Bestill time

JoomShaper