Helsegruppen NEMUS

Isjias

isjias

Isjias nerven er en sammensetning av nerverøttene i nedre korsrygg.Isjias nerven er en den største nerven i kroppen  og starter nederst i korsryggen, baner seg vei ut under bekken og bakre del av hoften, under setemuskulatur og videre ned baksiden av låret og helt ned til under fotbladet. Isjias nerven sender nervesignaler til og fra ledd, leddbånd, muskler, sener, hud og andre strukturer i nedre ekstremitet (lår, kne, legg, fot osv.). Smerte forårsaket av kompresjon og/eller irritasjon av isjias nerven langs dens bane kalles for isjias.

Årsak:
De vanligste årsakene til isjias er tilstander som fører til betennelse og hevelse rundt en eller flere av nerverøttene som utgir isjias nerven. Disse tilstandene kan være prolaps av mellomvirvelskiven, slitasjeforandringer og ekstra forkalkninger rundt nervens utgang fra korsryggen, spinal stenose eller skade på muskler i området rundt isjias nerven som forårsaker hevelse som trykker på nerven og irriterer den. Disse tilstandene oppstår som oftest over lengre tid med feilbelastning i form av ensformige bevegelser, for mye sitting eller de kan oppstå akutt etter en skade.

Symptomer:
Symptomene for isjias kan variere fra strålende smerte langs isjias nervens bane fra korsryggen, baksiden av setet, låret og leggen og helt ut i tærne og ofte på undersiden av fotbladet. Man kan også ha følelsen av nummenhet og ubehagelige følelser i huden langs banen til isjias nerven og musklene kan ofte kjennes ut som om de har kramper. Noen sier også at det kjennes ut som om beinet “sover” eller “ikke følger helt med”. Isjias kan medføre nedsatt kraft i fot, legg, kne og/eller lår som oppstår på grunn av at hevelsen rundt nerven kan føre til svekket signal til disse musklene. Det er også vanlig å ha vondt i korsryggen samtidig. Ofte har pasienten inntatt en posisjon som kalles for avverge for å unngå bevegelser som forverrer smertene.

Vurdering:
En grundig sykehistorie og klinisk undersøkelse vil bli gjennomført med vekt på nevrologisk undersøkelse av isjias nerven og dens relaterte strukturer. Dette er som oftest tilstrekkelig for å stille riktig diagnose og raskt få satt i gang en individuell tilpasset behandlingsplan for dine behov. Om videre undersøkelse er nødvendig kan lege, kiropraktor eller manuellterapeut henvise til røntgen, MR/CT eller til spesialist.

Behandling:
Tidlig iverksetting av behandling vil kunne føre til bedre prognose av sykdomsforløpet. I begynnelsen er det viktig å starte med “ryggsparende” bevegelser, det vil si å unngå bevegelser som øker smerte og holde seg unna bevegelser som går til endepunkter. Dette gjøres for å unngå unødvendig irritasjon og strekk av nerverøttene og for å minske sjansen for skivebukning. Man vil også jobbe med å bedre funksjonen og bevegelsen i ledd og muskler langs banen til isjias nerven i korsryggen, rundt bekkenet osv.

Hva kan du gjøre selv?

  • I begynnelsen er det viktig å unngå bevegelser som øker smertene ned i beinet og finne bevegelser som minsker smertene ned i beinet om mulig.
  • Unngå aktiviteter som øker trykket på mellomvirvelskiven, det vil si at man bør helst ikke løfte noe, unngå å lene deg for mye forover da dette øker trykket på skiven i bakkant og sitt minst mulig.
  • Legg på is! Dette er spesielt viktig i den akutte fasen for å minske hevelsen som er rundt nerven. Ha på en ispose nederst i korsryggen i 10-15 minutter hver time så ofte som mulig i begynnelsen.
  • Hold deg i bevegelse, gå gjerne korte runder eller turer. Dette hjelper med å få sirkulasjonen i vevet rundt nerven i gang og minsker hevelsen.
  • Om smertene er for store så er det beste du kan gjøre å ligge flatt ut på ryggen, dette tar av alt trykket på mellomvirvelskiven. Ikke ligg for lenge, kom deg opp og i bevegelse ved jevne mellomrom.
  • Øvelser som tar sikte på å redusere smertene i beinet (sentraliseringsøvelser) kan i mange tilfeller være effektivt. Behandleren din kan hjelpe deg med dette.

Forebygging:

  • Tenk deg om før du løfter noe. Unngå vridninger samtidig som du bøyer deg.Klarer jeg dette selv eller trenger jeg hjelp? Om du skal flytte noe veldig tungt er det bedre å dytte istedenfor å dra.
  • Regelmessig bevegelse og fysisk aktivitet er viktig og spesielt trening rettet mot ryggens optimale funksjon og stabilitet dersom du har hatt ryggplager eller isjias tidligere. Spør behandleren din om hvilke øvelser som kan være nyttig for deg.

Bestill time

JoomShaper