Helsegruppen NEMUS

Isjias

isjias

Isjiasnerven er sammensatt av nerverøttene fra nedre del av korsryggen og er den største nerven i kroppen. Den baner seg vei ut gjennom bekkenet, under setemuskulaturen, og videre ned baksiden av låret. Over kneleddet deles nerven i to grener, hvor den ene grenen fortsetter langs baksiden av leggen og under foten, og den andre grenen fortsetter langs utsiden av leggen og over foten. Isjiasnerven formidler nervesignaler til og fra ledd, leddbånd, muskler, sener, hud og andre strukturer i beinet. Smerte forårsaket av kompresjon eller irritasjon av isjiasnerven langs dens bane, kalles for isjias.

Årsak:
De vanligste årsakene til isjias er prolaps og spinal stenose.  

Symptomer:
Symptomene på isjias er vanligvis smerte, prikking og nummenhet som sprer seg ut i ett bein. Noen sier også at det kjennes ut som om beinet “sover” eller “ikke følger helt med”. Ijsias kan også medføre redusert styrke i ulike deler av beinet, avhengig av hvilken del av nerven som er skadet.

Når bør jeg oppsøke hjelp?
Oppsøk lege, kiropraktor eller manuellterapeut med en gang ved:

  • Nye tilfeller av ryggsmerte som stråler til lyske eller bein.
  • Ryggsmerter eller beinsmerter i kombinasjon med muskelsvekkelse eller endringer i blære- og tarmaktivitet.
  • Lammelser i leggmuskulatur som fører til at du ikke kan bruke foten normalt når du går.
  • Ryggsmerter eller beinsmerter i kombinasjon med feber eller andre symptomer som gjør deg engstelig.

Vurdering:
En grundig sykehistorie og klinisk undersøkelse vil bli gjennomført. Dette er som oftest tilstrekkelig for å stille riktig diagnose. Om videre undersøkelser er nødvendig kan lege, kiropraktor eller manuellterapeut henvise til røntgen, MR/CT og legespesialist.

Behandling:
Noen få vil ha behov for operasjon, men de aller fleste klarer seg fint med enklere behandlingsalternativer som:

  • Smertestillende medisiner(fra apotek eller lege)
  • Hjemmeøvelser (instruert av kiropraktor eller fysioterapeut)
  • Injeksjoner
  • Manipulasjonsbehandling
  • Akupunktur
  • Massasje

Hva kan du gjøre selv?
Noe av det viktigste du kan gjøre er å holde deg så aktiv som mulig. Selv om du har vondt bør du ikke holde sengen eller hvile for lenge.

Du skader ikke ryggen ved å være aktiv. Det kommer helt sikkert til å gjøre vondt når du beveger deg, men aktivitet vil være bra for deg. 

Forebygging:
Sannsynligvis finnes det ikke noe spesielt man bør gjøre eller unngå. Mange tror at tunge løft og feil løfteteknikk øker faren for blant annet prolaps i ryggen. Dette finnes det ikke tydelige bevis for. Generelt anbefales en aktiv livsstil med regelmessig mosjon da dette virker forebyggende mot en rekke smertetilstander og sykdommer.

Denne teksten er basert på informasjon fra www.uptodate.com, «Patient education: Herniated disc (The Basics)».

Kunnskapsgrunnlaget innenfor medisin er i kontinuerlig endring og vi gjør vårt beste for å holde denne informasjonen så fersk som mulig. Send oss gjerne en mail hvis du oppdager utdatert informasjon på disse sidene.

Hvor kan jeg få hjelp?
Alle klinikkene i NEMUS tilbyr utredning, behandling og forebygging av denne diagnosen.

Du finner oss i Harstad, Trondheim, Bergen, Stord, Stavanger, Mandal, Kristiansand, Arendal, Tønsberg, Nøtterøy, Horten, Kongsberg, Asker, Nesbru, Oslo, Kløfta, Nittedal, Lørenskog, Lillestrøm, Kongsvinger, Moss, Sarpsborg, Fredrikstad og Halden. Gå gjerne inn på timebestilling på nett, eller se oversikt over klinikker dersom du ønsker å finne telefonnummer.

Velkommen til oss!

Bestill time

JoomShaper