Helsegruppen NEMUS

Løpe-kne

Hva er Løpe-kne?
Løpe-kne (Runner’s knee) har fått navnet sitt fordi denne tilstanden er hyppig forekommende hos langdistanseløpere. Tilstanden oppstår når det kraftige senedraget på utsiden av låret irriteres over knokkelen på lårbenets ytre del ved kneet, noe som ofte gjør det umulig å fortsette å løpe uten smerter.  

Hvordan oppstår tilstanden?
Tilstanden oppstår ved stor og ofte ensidig belastning over tid, som for eksempel ved løping. Det er mange faktorer som kan være medvirkende til at problemet oppstår. Personer med ulik lengde på bena eller akseavvik i foten har økt risiko for å pådra seg løper kne. Dårlig fottøy og hardt underlag har også en klar betydning. Personer som øker treningsbelastningen for raskt er også veldig utsatt. De kraftigste smertene sitter i den ytre delen av kneleddet hvor senen glir frem og tilbake over lårbenet. Her ligger det også en slimpose som kan bli irritert og hoven. I de aller fleste tilfellene vil også muskulaturen i hofte og sete, der senedraget har sitt utspring, være stram og øm.

Symptomer
De primære symptomene er aktivitetsrelaterte smerter svarende til ytre del av lårbenet like ovenfor kneleddet. Ofte vil smertene avta litt etter at man blir varm, men så øker smertene på i etterkant av trening. Man kan i noen tilfeller kjenne en krepitasjon / ”knitring” over området, men først og fremst en distinkt palpasjonsømhet.

Vurdering
Din kiropraktor eller fysioterapeut vil ta en grundig sykehistorie og undersøkelse.
Hvis behandling ikke når frem vil en diagnostisk ultralydundersøkelse kunne bekrefte diagnosen og vil også vise eventuelle forandringer i senen, som fortykkelse av senen, endret fiberstruktur samt innvekst av blodkar. En ultralyd undersøkelse gjør at vi kan stille en mere presis diagnose og lokalisere problemområdet nøyaktig, noe som vil gjøre at behandlingene blir mer spesifikk. 

Behandling
I starten er behandlingen rettet mot å dempe den akutte irritasjonen i senen, og tiltak som ising, avlastning og hvile er nødvendig. Eliminering av ytre faktorer (skotøy, underlag, med mer) som kan være årsaken til at tilstanden har oppstått er veldig viktig. Korreksjon av eventuelle akseavvik i ankel, lengde forskjell i bena og lignende er også veldig viktig. Trening av stabilitet i mage/rygg -> hofte -> kne er viktig for å forbedre belastningsmønsteret. Tøyning av ytre lårmuskel, setemuskulatur og av senedraget i låret er viktig. Ved mer kroniske tilfeller vil ofte trykkbølgebehandling være en effektiv behandlingsmetode. Prognosen for å bli bra ved løper kne er god forutsatt at normal bevegelighet, styrke og funksjon gjenvinnes før man er tilbake i full trening. Operasjon kan bli nødvendig i noen tilfeller men som regel er ikke dette nødvendig.

Hva kan du gjøre selv?
Is ned smerteområdet i akuttfase for å få kontroll på hevelser og tegn på irritasjon. Tren alternativt og innen smertegrensen, samtidig som du følger et treningsprogram utviklet av din NEMUS-behandler.

Forebygging
-Gode teknikker på fotavvikling under løping.
- Oppsøk hjelp hos din behandler hos NEMUS på et tidlig stadie for en analyse av for eksempel løpeteknikker for å forhindre at plagene setter inn for fullt.
- Tøyeøvelser, styrkeøvelser og sansemotoriske balanseøvelser for å normalisere funksjonen i kneet.

Bestill time

JoomShaper