Helsegruppen NEMUS

Brystsmerter

Brystsmerter

Brystsmerter er en veldig uspesifikk diagnose og vil romme alt fra enkle og ufarlige årsaker som stress og muskelspenninger til livstruende tilstander som hjerteinfarkt og lungesykdommer. Det er derfor viktig at man får kartlagt årsaken til sine brystsmerter.

Årsak:
For de fleste vil årsakene være en kombinasjon av muskelspenninger, stressreaksjoner og ofte låsninger i brystrygg eller ribben som gir smerter i brystregionen. Hvis smertene er relatert til bevegelse av muskelskjelettapparatet, og ikke fremtredende når man er i ro, vil det ofte være ufarlig. Om man er i tvil og man får en trykkfølelse i brystet, smerter mot halsregion og i overarmen (særlig venstre arm), og akutt tungpust, bør man kontakte lege evt 113.

Symptomer:
Muskelskjelettårsaker til brystsmerter vil ofte beskrives som verkende, ofte forverret av bevegelse eller dype innpust. Nedsatt bevegelse i ryggsøyle og ribben vil ofte gi smerter i rygg som kan stråle frem mot brystet. Mange opplever at det «pakker» seg i brystet og man kan føle seg tungpustet uten å ha lungesykdommer eller andre alvorlige tilstander. Stress, angst og depresjoner vil også kunne gi generelle brystsmerter.

Vurdering:
Din behandler hos NEMUS vil foreta en grundig sykehistorie og undersøkelse for å kartlegge årsakene til dine brystsmerter. Hvis man er i tvil om det er snakk om mer alvorlige tilstander kan det hende man blir sendt til lege for å ta en EKG for å undersøke hjerte og eller røntgen bilder for å sjekke lunger. For de aller fleste vil man kunne stille en diagnose etter sykehistorie og undersøkelse og videre undersøkelser vil ikke være nødvendig.

Behandling:
Den vanligste årsaken til brystsmerter stammer fra muskelskjelett systemet og lar seg ofte korrigere med spesifikke leddkorrigerende behandlinger og forskjellige muskelteknikker. Dette vil din kiropraktor/fysioterapeut hos NEMUS kunne hjelpe deg med. For en del vil det også være viktig å lære seg å mestre stress og puste riktig så man ikke spenner seg i brystkassen.

Hva kan du gjøre selv?
Har du først fått en leddlåsning eller muskelknuter som gir smerter i brystkassen er det viktig å forsøke å bevege seg så man ikke stivner. Rask gange med god sving på armene «masserer» muskler og ledd og gir økt sirkulasjon. Pust i alle retninger og med magen, ikke bare brystkassen. Øvelser som fremmer bevegelse i brystkassen, f.eks. stå på alle fire og krumme/skyte rygg vil hjelpe en del.

Forebygging:

  • Regelmessig aktivitet og et sunt kosthold forebygger alvorlige årsaker til brystsmerter
  • Stressmestring
  • Kjenn at du puster uten å løfte brystet, brystkassen skal utvide seg i alle retninger
  • Sørg for at du har at veltrent muskelskjelettapparat som tåler daglige utfordringer
  • Varier arbeidsstilling og unngå en sammensunket holdning

Bestill time

JoomShaper