Helsegruppen NEMUS

Låsninger brystrygg og ribbein

Låsninger brystrygg og ribbein

Låsninger i brystrygg eller ribbein oppleves ofte som smerte mellom skulderbladene som kan gi strålesmerter rundt på sidene og i brystet. Noen ganger går smertene opp i nakken og ut mot skuldrene.  Smertene beskrives ofte intense og diffuse.

Årsak:
En funksjonsfeil i brystryggen kommer ofte fra dårlig holdning i hverdagen, spesielt ved kontorarbeid. Tunge løft, slag mot brystrygg, kraftige hosteanfall eller over hode- arbeid kan også skape funksjonsfeil i brystryggen.  Når ryggvirvelen eller ribbeinet stivner til, skaper dette reaksjoner i både muskler og bindevev i området rundt og kan da hindre eller gjøre bevegelser smertefulle.

Symptomer:
Brystryggen består av bein, bindevev, nerver, muskler og ledd. En låsning kan ofte påvirke flere av strukturene av brystryggen. Smerten sitter ofte på et bestemt punkt bak skulderbladet og føles ofte som konstant verk som kan vare i flere dager. Noen synes det er ubehagelig å bevege på brystkassen og lener seg gjerne inn til en side for og unngå smertene. Stikkende smerte på dyp innpust er også normalt.

Vurdering:
Behandleren vil foreta en grundig sykehistorie og god klinisk undersøkelse. Kiropraktoren vil sette opp en behandlings serie, men hvis ikke ønsket resultat oppstår innen de første behandlingene vil pasienten bli videresendt til MR eller til en lege spesialist.

Behandling:
Låsninger i brystrygg og ribbein kan lett behandles konservativt med manipulasjonsbehandling, anbefalte bevegelser, utstrekk, bløtvevsbehandling og reseptfrie smertestillende medikamenter.  Tiltakene tilpasses individuelt, og er avhengig av ryggsmertens varighet.

Hva kan du gjøre selv?
Forskning viser at jo raskere du kommer tilbake i bevegelse og opptar normal aktivitet, jo raskere blir du smertefri. I den akutte fasen er det lurt å prøve å unngå store løft eller vridninger av overkroppen. Låsninger kan skape en betennelsesreaksjon så det å ise ned det smertefulle område kan dempe smertene. Din NEMUS behandler kan også gi deg øvelser du kan gjøre hjemme.

Forebygging:

  • Tenk på holdningen når du sitter ved datamaskinen
  • Varier arbeidsstillingen
  • Hold deg i form gjennom varierte aktiviteter

Bestill time

JoomShaper