Helsegruppen NEMUS

Kjevehodepine

Kjevehodepine

Kjevehodepine
3% av oss har daglig hodepine, og rundt 10% i uken. Akkurat hvor mange som har hodepine fra strukturene i og rundt kjeven er uvisst, men studier viser en mulig sammenheng mellom hodepine og kjeve. Dette gjelder både vanlig hodepine og migrene.

Årsaker:
Spenninger i kjevemuskulaturen over tid kan gi triggerpunkter og muskelknuter. Slike muskelspenninger kommer fra stress, biting og skjæring av tenner. Ofte er det flere grunner til hodepinen, gjerne nakke- og skulderspenninger kombinert med kjeveplager.

Symptomer:
Aktive triggerpunkter i kjevemuskulaturen stråler opp på toppen av hodet, i pannen, tinning, rundt øyet, øret og i ansiktet. Akkurat som med nakkehodepine (cervikogen hodepine), kan smertene beskrives som trykk, press og verk.

Vurdering:
Når du kommer til oss med hodepine, vil vi vurdere alle mulige årsaker. Vi gjør en grundig sykehistorie og undersøkelse for å finne riktig diagnose. Noen ganger kan det være aktuelt med tverrfaglig samarbeid med din tannlege og/eller lege for å finne årsaken til problemet.

Behandling:
I NEMUS kan du få behandling for kjevehodepine av blant annet kiropraktor og fysioterapeut. Vi bruker forskjellige bløtvevs- og bindevevsteknikker, kombinert med tøyning, mobilisering, avspenning, øvelser, råd og veiledning. Samtidig ser vi på helheten, og inkluderer behandling av både nakke, skuldre og midtrygg for å få kjeven til å fungere bedre.

Hva kan du gjøre selv?
Forsøk å avspenn kjevemuskulaturen ved å unngå biting, la tungen hvile og pust med magen. Dersom det er mye muskulær ubalanse i kjevemuskulaturen vil tilpassete øvelser være nyttig.

Forebygging:
De forebyggende tiltakene mot kjevehodepine er det samme som for hodepine generelt.

  • Ta tak i de risikofaktorene som kan gi hodepine som du vet du kan gjøre noe med selv.
  • Hold deg i god fysisk form.
  • Spis regelmessig.
  • Få nok søvn.
  • Søk trivsel rundt egen arbeids- og livssituasjon.
  • Unngå stress, dagens tidsklemma er årsaken til mange plager i skuldre- og nakkeområdet.
  • Pust rolig med magen
  • Vær i bevegelse i løpet av dagen, ta pauser.

Bestill time

JoomShaper