Helsegruppen NEMUS

Kjeveleddsartrose / Artrose i kjeveleddet / Degenerative kjeveleddsforandringer

Kjeveleddsartrose / Artrose i kjeveleddet / Degenerative kjeveleddsforandringer

Årsak
Det kan oppstå slitasjeforandringer (artrose) i kjeveleddene i likhet med andre ledd. Det er primært leddbrusken som blir rammet. Når leddbrusken slites ned fører dette til dårligere funksjon i kjeveleddene. Slitasjen er som regel et resultat av leddpåkjenninger gjennom et langt liv. Man kan også utvikle slitasje som følge av sykdom eller skade.

Symptomer
Kjeveleddsartrose kan føre til asymmetriske hevelser, karakteristiske knase- eller klikkelyder, redusert bevegelighet, og av og til låst kjeve. Det er også vanlig med smerter og tilhørende stivhet i kjeven. Symptomene kan variere i stor grad fra person til person. Over lengre tid kan kjeveleddsartrose føre til ansiktssmerter, deformitet og redusert funksjon.

Vurdering
En behandler med erfaring med behandling av kjeveleddsplager vil kunne diagnostisere kjeveleddsartrose basert på sykehistorie og undersøkelse. Dersom det er behov kan man også kunne rekvirere røntgen, MR eller CT som en del av vurderingen.

Behandling
Det er flere måter å behandle kjeveleddsartrose og dets relaterte plager. Man er enig om at man først bør forsøke reversible behandlingsformer (konservativ behandling som for eksempel smertestillende, betennelsesdempende, kiropraktisk-/fysioterapeutisk tilnærming) FØR man går videre til ikke-reversibel behandling (kirurgi.)
Din behandler i NEMUS har kompetanse til å vurdere hva som er best for deg.

Hva kan du gjøre selv når det gjør vondt?
Dersom du opplever smerter i kjeven eller området rundt kan man først forsøke å ise ned området. Bruk en ispose eller en pose frosne erter, legg den i et kjøkkenhåndkle og kjøl så ned området der det gjør vondt. Du kan ise ned området i ca. 10 minutter. Du kan også forsøke reseptfrie smertestillende medikamenter som Paracet eller Ibux, enten hver for seg eller i kombinasjon.

Forebygging

  • Unngå å bite/tygg unødvendig, som f.eks. ved overdreven bruk av tyggegummi.
  • Jobb med å forbedre kroppsholdningen din.
  • Trening og aktivitet jevnlig vil redusere spenninger i nakke og kjeve.
  • Av din NEMUS-behandler kan du lære forebyggende øvelser for kjeveplager.
  • Sørg for god søvnhygiene for å redusere biting/skjæring av tennene om natten.

Bestill time

JoomShaper