Helsegruppen NEMUS

Akutte korsryggsmerter /hekseskudd

Akutte korsryggsmerter /hekseskudd

Akutte korsryggsmerter /hekseskudd

Akutt vondt i korsryggen er en smertefull men ufarlig tilstand. Denne type episoder er også kjent som hekseskudd, kink og lumbago. Korsryggsmerte er den vanligste plagen i nerve-, muskel- og skjelettsystemet, og samfunnets dyreste enkeltlidelse.

Årsak:
Ryggsmerter oppstår ofte etter lengre tid med feilbelastning. I vår tid er for lite aktivitet den vanligste feilbelastningen. Andre årsaker er arvelighet, stress, mistrivsel og overvekt. De akutte smertene utløses av trivielle bevegelser som en vridning, gjerne i kombinasjon med løft. Samspillet mellom ryggvirvlene, leddbånd, muskulatur og nerver blir akutt forstyrret, muskulaturen kramper seg og man har fått en låsning.

Symptomer:
Mange beskriver smertene som muskulære, men muskulaturen er bare en del av problemstillingen. Mange opplever det som smertefullt å lene seg bakover og reise seg opp fra en stol. Dette er pga låsningen(e) og irritasjon av ryggens bueledd.  Mellomvirvelskivene kan også være betente, noe som gjerne fører til smerter når man sitter.  Det er ikke uvanlig med assosierte symptomer som smerter ut i flankene, ned i sete- og hoftepartiet samt ned i beina. Som regel blir ryggsmertene og stivheten mindre når man beveger seg.

Vurdering:
En kyndig behandler foretar en grundig sykehistorie og god klinisk undersøkelse. I de fleste tilfellene er dette tilstrekkelig for å sette riktig diagnose og en individuelt tilpasset oppfølging.  Dersom det er behov for røntgen eller MR, vil en kiropraktor, lege eller manuell terapeut kunne rekvirere dette.

Behandling:
De nasjonale tverrfaglige retningslinjene for akutte korsryggsmerter har sett på den beste forskningen, og anbefaler bevegelse, variasjon, manipulasjonsbehandling og reseptfrie smertestillende medikamenter. Tiltakene tilpasses individuelt, og er avhengig av ryggsmertens varighet. Din behandler i NEMUS har kompetanse til å vurdere hva som er best for deg.

Hva kan du gjøre selv?
Undersøkelser viser at jo raskere du kommer tilbake i bevegelse og opptar normal aktivitet, desto raskere blir du smertefri. For å dempe smertene kan det være godt å legge seg på en flat ispose i 15 minutter av gangen. Du kan ha nytte av smertestillende og betennelsesdempende medikamenter for å lindre smerter i akuttfasen. Se for øvrig egen side for mer detaljer om hva du kan gjøre selv.

Forebygging:

  • Hold deg i form gjennom lystbetont mosjon og variert aktivitet
  • En halvtimes dagligtur, helst på variert og mykt underlag, smører 
ryggen
  • Aktiviteter som gange, sykling eller svømming gjør godt for hele 
kroppen
  • Varierer arbeidsstillingen. Den beste stillingen er den neste
  • Søk trivsel rundt egenarbeids-og livssituasjon

Bestill time

JoomShaper