Helsegruppen NEMUS

Nedre kryss syndrom

Nedre kryss syndrom

Nedre kryss syndrom er ingen skade eller sykdom. Det er en vanlig tilstand som skaper ubalanse i muskelskjelettsystemet i området rundt hofte, bekken og korsryggen. Selv om selve tilstanden er ufarlig så kan denne ubalansen over tid skape unødvendig skjev belastning på musklene og leddene. Over tid så vil en skjev belastning kunne påføre nedsatt funksjonsevne, nedsatt belastningstoleranse og slitasjeendringer. Ofte kan nedre kryss syndrom være en årsak til tilbakevendende plager.

Årsak:
Nedre kryss syndrom oppstår ved økt stivhet i ryggstrekkere (muskler på baksiden) krysset med økt stivhet i hoftebøyere (muskler på fremsiden), og ved svekket setemuskulatur (muskler på baksiden) krysset med svekket magemuskulatur (muskler på fremsiden).

Det er mange grunner til at man kan få økt spenningstilstand (stivhet) i ulike muskelgrupper. De vanligste årsakene er feil arbeidsstilling/ liten grad av bevissthet for hvordan man utfører daglige oppgaver, stress, ensidig belastning samt låsninger og spenninger i ryggsøylen av andre årsaker.  

Symptomer:

  • Smerte i korsryggen, hofteledd eller bekkenledd
  • Smerte i ryggstrekkere, setemuskulatur, hoftebøyer eller lyske
  • Nedsatt bevegelighet i hofte, bekken eller korsrygg
  • Holdningsforandringer som økt svai i korsryggen, sideforskjøvet lumbal columna (korsrygg), utad-rotert hofteben, hyperekstensjon kneledd
  • Økt spenning/stivhet i ryggstrekkere og/eller setemuskulatur

Vurdering:
Behandleren vil foreta en grundig sykehistorie og undersøkelse for å finne årsaken og sammenhengen til den ubalansen og de holdningsforandringer som et nedre kryss syndrom har påført over tid. Deretter vil behandleren finne riktig behandlingstiltak. Om videre undersøkelse er nødvendig kan lege, kiropraktor eller manuellterapeut henvise til røntgen, MR/CT eller til spesialist.

Behandling:
Ofte vil feilfunksjonene i hofte, bekken, korsrygg (de låste leddene) bli korrigert med en eller flere kiropraktiske korrigeringer for å gjenopprette normal leddfunksjon. Behandlingen er som regel ikke vond og man ser raskt forbedringer av smerte og funksjon. Dette kan kombineres med styrkeøvelser av de svake musklene og tøyning av de stramme, veiledet av en fysioterapeut.

Hva kan jeg gjøre selv?

  • Prøv å opprettholde bevegelsen så godt som mulig.
  • Følge øvelsene din behandler gir deg for både å styrke de svake musklene samt øke fleksibiliteten i de stive musklene.

Forebygging:

  • God arbeidsstilling, økt bevissthet og konsentrasjon på hvordan man utfører bevegelser.
  • Stressmestringstiltak.
  • Trening, bevegelse, uttøyning.
  • Opprettholde optimal funksjon av resten av ryggsøylen, hofte, kne og fot ledd.

Bestill time

JoomShaper