Helsegruppen NEMUS

Øvre kryss syndrom

Øvre kryss syndrom

Årsak:
Øvre kryss syndrom utvikler seg som regel over lengre tid. Det forårsakes av for mye eller for lite aktivitet hvor man gradvis beveger seg bort fra det man betegner som en god kroppsholdning.   Personer som er inaktive, har  stillesittende arbeid, eller  kontinuerlig befinner seg i ubekvemme og vedvarende stillinger kan utvikle  øvre kryss syndrom. Kroppsholdningen kan også være påvirket av genetikk/arv. Samspillet i bevegelsesapparatet blir over tid nedsatt og kan i enkelte tilfeller føre til symptomer og plager i nerve-, muskel- og skjelettsystemet.

En dårlig kroppsholdning kan resultere i karakteristiske særtrekk som;

  • Fremoverbøyd nakke, lutet brystrygg, fremskutte og inadroterte skuldre (protraherte skuldre)  og vingede skulderblad .
  • Stramme/overaktive muskler i bryst (musculus pectoralis major og minor) fremre nakke/hals (musculus sternocleidomastoideus), og bakside av nakke/skulderbue (spesielt øvre trapezius, levator scapula).
  • Svake/underaktive muskler på fremsiden av nakke/hals  (dype nakkefleksorer), og svakhet diagonalt bak ved skulderbladet (musculus  trapezius, rhomboideus og serratus anterior).

Symptomer:
Symptomer relatert til øvre kryss syndrom kan være nakkesmerter, øvre brystryggplager, skulder impingement, hodepine, kjeveleddsproblematikk og thoracic outlet syndrom.  Mønsteret av ubalanse kan være medvirkende til å skape irritasjon og nedsatt leddfunksjon spesielt i øvre nakke ledd, nakkeovergangen til brystrygg, skulderledd og i brystryggen.

Vurdering:
Kiropraktorer og fysioterapeuter vil ved grundig sykehistorie og en god klinisk undersøkelse avdekke de som har tendens til å tilegne seg en dårlig kroppsholdning, og legge opp til ett behandlingsløp som vil søke mot å bedre denne.

Behandling:
Først å fremst vil det være viktig å bevisstgjøre pasienten om god kroppsholdning. Det bør instrueres i holdningsbedrende aktivitet/trening, tøyning av stram muskulatur og styrke svak muskulatur. Bløtvevsbehandling og manipulasjonsbehandling gis dersom det er indikert.

Hva kan du gjøre selv?
Det viktigste er ikke å ha en god kroppsholdning til enhver tid, men å holde seg i aktivitet og ha variasjon i hverdagen. Unngå for lange perioder med ubekvemme og vedvarende kroppstillinger. Få hjelp til tilpasning av  god arbeidsergonomi.

Forebygging:

  • Hold deg i form gjennom lystbetont mosjon og variert aktivitet
  • En halvtimes dagligtur, helst på variert og mykt underlag, smører bevegelsesapparatet
  • Varierer arbeidsstillingen. Den beste stillingen er den neste
  • Søk trivsel rundt arbeids- og livssituasjon

Hvor kan jeg få hjelp?
Alle klinikkene i NEMUS tilbyr utredning, behandling og forebygging av denne diagnosen.

Du finner oss i Harstad, Trondheim, Bergen, Stord, Stavanger, Mandal, Kristiansand, Arendal, Tønsberg, Nøtterøy, Horten, Kongsberg, Asker, Nesbru, Oslo, Kløfta, Nittedal, Lørenskog, Lillestrøm, Kongsvinger, Moss, Sarpsborg, Fredrikstad og Halden. Gå gjerne inn på timebestilling på nett, eller se oversikt over klinikker dersom du ønsker å finne telefonnummer.

Velkommen til oss!

Bestill time

JoomShaper