Helsegruppen NEMUS

”Nakkesvimmelhet” (cervicogen svimmelhet)

”Nakkesvimmelhet” (cervicogen svimmelhet)

Svimmelhet er en av våre vanligste helseplager og et symptom på at kroppens balansesystem ikke fungerer som det skal. Svimmelhet oppstår når hjernen vår oppfatter informasjonen den får om kroppens posisjon fra de ulike sansene våre som motstridende. Svimmelhet kan skyldes leddlåsninger og muskelspenninger øverst i nakken.Dette kan refereres til som nakkesvimmelhet (cevicogen svimmelhet). Tilhørende symptomer kan også være smerter og stivhet i nakken og brystryggen, hodepine og mer sjelden øresus.  Slike symptomer er noe behandlere hos NEMUS kan hjelpe deg med (bla kiropraktorer,  fysioterapeuter og akupunktører).

Årsaker til nakkesvimmelhet

Balansen din er avhengig av sanseinformasjon fra øyne, balanseorganer og kroppens muskler og ledd. Svimmelhet kan derfor være et symptom som kan ha mange forskjellige årsaker. De fleste årsakene til svimmelhet er heldigvis ufarlige. Disse diagnosene kan være krystallsyke (BPPV), betennelse på balansenerven, Menieres syndrom og nakkesvimmelhet (også kalt cervicogen svimmelhet).

Svimmelhet kan ofte skyldes leddlåsninger og muskelspenninger øverst i nakken. Dette systemet bidrar til å opprettholde balansen din gjennom en kontinuerlig strøm av tilbakemeldinger fra ledd, sener og muskler til balansesentrene. En skade av nakken, som for eksempel en nakkeslengskade vil kunne forstyrre dette systemet og etter hvert utvikle svimmelhet samt andre plager som nakkesmerter og hodepine.

Symptomer

Svimmelhet er en følelse de fleste har erfart. Svimmelhet kan beskrives som en opplevelse om at omgivelse spinner rundt eller at en selv føler at en roterer rundt. Man kan føle seg ustabil og ustø, og oppleve en gyngende og vaklende følelse.

Dersom svimmelheten din ledsages av symptomer som hørselstap, kraftig øresus, synsforstyrrelser, feber, kraftig hodepine, hjertebank, brystsmerter eller pustevansker, bør du kontakte lege for å utelukke underliggende sykdomstilstander.

Vurdering

Først må din behandler finne ut hvilken type svimmelhet du har. Nevrologiske tester og undersøkelser for underliggende årsak for svimmelhet må utføres. Det kan være behov for tverrfaglig samarbeid med lege, eller øre-nese-hals spesialist for å finne den spesifikke diagnosen. Billeddiagnostikk kan være nyttig for utredning av nakken eller hodet for en mest mulig komplett utredning.

En grundig undersøkelse av nakkens funksjon er alltid nyttig for de fleste pasienter med svimmelhet da hele eller deler av årsaken til problemet kan ligge der. En kiropraktor, fysioterapeut eller annen ekspertise innen dette feltet vil vurdere bevegeligheten i leddene samt de omliggende bløtdelsstrukturene. 

Behandling

Din NEMUS behandler vil fokusere på å gi deg effektiv og trygg behandling for å gjenopprette normal funksjon i de deler av nerve-muskel-skjelettsystemet som forstyrrer balanseapparatet. Dette kan involvere spesifikk ledd behandling, muskulære teknikker, spesifikk trening, råd og veiledning. Feilfunksjoner i nakken vil også kunne forsterke andre svimmelhetstilstander slik at behandling av disse kan være en viktig del av et tverrfaglig rehabiliteringsopplegg ved svimmelhet.

Hva kan du gjøres selv?

Det beste rådet for å forebygge balanseproblemer er aktivitet som stimulerer balanseapparatet samt muskel og skjelett systemet. På samme måte som muskulatur, skjelett og ledd er avhengig av aktivitet og trening må balanseapparatet holdes i aktivitet. Ved å forbedre funksjonen av nakken og de relaterte strukturene i området rundt vil en kunne forebygge sjansen for å bli plaget med nakkesvimmelhet. Spesifikk trening for å bedre muskelstyrke og kontroll kan gjøre det bedre rustet til å unngå slike plager. Hvis enkelte deler av balanseapparatet er skadet kan andre deler av systemet effektivt trenes opp for å kompensere for dette.
Treningen ved svimmelhet har som hensikt å utfordre balansesystemet slik at man får bedret balansefunksjonen.

Treningen må tilpasses graden av plager. Spør din NEMUS behandler om råd!

Forebygging:

  • Hold deg i form gjennom lystbetont mosjon og variert aktivitet
  • En halvtimes dagligtur, helst på variert og mykt underlag, smører
    ryggen
  • Aktiviteter som gange, sykling eller svømming gjør godt for hele
    kroppen
  • Varierer arbeidsstillingen. ”Den beste stillingen er den neste”
  • Søk trivsel rundt egenarbeids-og livssituasjon

Bestill time

JoomShaper