Plager etter lang tids hjemmekontor?

Publisert: 21. januar 2021

Koronapandemien har ført til at mange av oss bruker deler eller hele arbeidstiden sin på hjemmekontor. Hjemmekontor og kontorarbeid generelt medfører til at vi ofte sitter mye stille i løpet av dagen. Dette kan føre til en rekke plager, spesielt i nakke, rygg og armer.

Undersøkelser fra Opinion viser at nesten 1 av 4 merker smerter på grunn av hjemmekontor eller en mer stillesittende hverdag.

Musearm:

En vanlig tilstand kalles musearm, som er en fellesbetegnelse på flere lidelser i albue/underarm. Plagene skyldes ofte at underarmen holdes statisk i en unaturlig og ugunstig posisjon over lengre tid. Dette kan føre til betennelse i ledd, senefester i albuen eller innklemming av nerver.

Man kan gjøre forholdsvis enkle ergonomiske tiltak for å forebygge og redusere risikoen for dette, og andre plager, som vist under videoen her:

 

Det er også lurt og forsøke å variere arbeidstillinger gjennom dagen, for eksempel kan man lære seg å bruke motsatt hånd på musen, for å avlaste sin foretrukne hånd. Husk også å ta pauser gjennom dagen og beveg deg!

I tillegg kan man ytterligere forebygge eller lindre plager ved å gjøre noen enkle øvelser.

1)

  • Sitt med håndleddet utenfor en kant og med støtte for underarmen på bordet. Håndflaten skal peke ned mot gulvet. Hold rundt strikken med fingrene. Bøy opp i håndleddet mot strikkens motstand.

2)

  • Stå mot en vegg. Bøy håndleddet nedover og plassér håndryggen mot veggen foran deg. Hold albuen strak. Flytt hånden litt opp på veggen for å forsterke tøyningen. Når du kjenner at det strekker på oversiden av underarmen, så holder du 30 sek. Bytt arm.

Flere tips og råd finner du ved å trykke her

Tlf: 24 07 70 10
Epost: bekkestua@nemus.no
Timebestilling på nett: www.nemusbekkestua.no

 

FORFATTER:

Hans Kristian Hollstedt
Fysioterapeut
NEMUS Bekkestua

 

 

Referanse:

Hver fjerde har fått rygg- og nakkesmerter