Skader og plager i klatring 

Publisert: 14. januar 2021

Klatring, enten det er med tau, på is eller buldring, så er det en krevende idrett. Klatring er i seg selv veldig bra for kroppen vår. Alt fra skuldre til korsrygg har godt av bevegelsene og muskelarbeidet. Men som med all aktivitet, så kan man skade seg og det er visse skader som går igjen innenfor klatring. 

Med dette innlegget er målet å gi et lite innblikk i en av de vanligste skadene innenfor klatring og noen knep på hva du kan gjøre hjemme for å lindre plagene. 

Impingement syndrom 

«Impingement syndrom» er et fellesbegrep for skuldersmerter ved elevasjon av skulderen. Det kan være grunnet tendinosefortykking av slimpose, slitasje på ben m.m. 

Grunnet gjentatte bevegelser med hendene over hodet, samt arbeidskravet med å dra seg oppover, så settes det stor belastning på skuldrene. Over tid kan man da pådra seg en belastningsskade i området. 

  

Slike smerter er som oftest uttalte ved løft av skulderen til over hodet, spesielt midtveis i bevegelsen. For å diagnostisere hva som er årsaken til smertene, må en grundig anamnese og klinisk undersøkelse utføres. Om det fortsatt skulle være usikkerhet på hva eksakt skaper problemer, så kan diagnostisk ultralyd benyttes.  

2 øvelser du kan benytte for å lindre plager som stammer fra “impingement syndrom”: 

Fleksjon (glidning arm frem+tilbake): 

 

Med armen på en bordflate, skli armen rolig frem og tilbake innenfor smertegrensen.

Utadrotasjon m/u manual:

Med albuen på bordet (m/u manual i hånden), ha en 90 grader i albuen. Senk så hånden mot bordet og opp igjen.

Gjerne utfør øvelsene rolig og kontrollert med lav belastning og mange repetisjoner, for eksempel 30×3. Senere vil jeg skrive om smerter i utside og innside albue, fingerskader og skader i menisken i kneet. 

 

Tlf: 24 07 70 10
Epost: bekkestua@nemus.no
Timebestilling på nett: www.nemusbekkestua.no

 

Forfatter:

Even Ring Evensen
Kiropraktor
NEMUS Bekkestua

 

les også TREN VEKK DINE KORSRYGGSMERTER!