Sliter du med å sette egne mål?

Det er Januar og ett nytt år har begynt. Med ett nytt år kommer ofte nye mål. Har du noensinne satt mål eller nyttårsforsett og ikke nådd dem? Var målet ditt å spise bedre, bli sunnere, trene mer, stresse mindre?

Disse målene er eksempler på hva mange sier deres mål er, de er også vage og uspesifikke mål. Hva skal man gjøre for å klare å gjennomføre sine mål?

“It is good to have an end to journey toward; but it is the journey that matters, in the end.”

– Ursula K. Le Guin, The Left Hand of Darkness

Skal man nå sine mål hjelper det å spesifisere målet. Jo vagere ett mål er jo vanskeligere er det å måle suksess. Gå fra å si “jeg skal trene mer” til “jeg skal trene 3 dager i uken i 1 år”. Herfra kan du begynne å planlegge og sette delmål. Hva er delmål? Om Du har ett hoved mål du strekker deg etter, så vil det hjelpe med motivasjonen å ha mindre mål du kan oppnå på veien til hoved målet. Første delmål kan være så enkelt som å kjøpe nye trenings sko, melde seg inn på treningssenter eller løpegruppe.

Når delmål blir satt er det godt å vite hvorfor man har satt sitt mål. Var grunnen til at du skulle trene mer for å gå ned i vekt, få følelsen av mer energi, minske sjansen for livsstilsrelaterte sykdommer? La oss ta eksempelet i å gå ned i vekt, dette er lett å måle, men om man måler for ofte vil man ikke se noen som helst forandring, det blir som å se på gresset gro. Skriv ned hvor mye vekt du ønsker å gå ned totalt, del det på over hvor lang tid du har satt målet til og mål månedlig.

Uansett mål, å ha en mal kan hjelpe med å sette rammer for hvordan man skal oppnå målet. En slik mal er Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-bound (SMART). Ett eksempel på mål satt med SMART er:

“Jeg ønsker å stresse mindre ved å praktisere mindfullness teknikker i 10 minutter 3 ganger i uken og løpe 30 minutter 2 ganger i uken over de neste 3 måneder for å hjelpe med min stressrelaterte nakke plage.”

Når man setter ett slikt mål er det viktig å dokumentere det man gjør. Dette er for at det skal være lett for deg å se om du faktisk gjennomfører det du har sagt du skal. Husk at målet ditt må være oppnåelig og gjennomførbart. Stress nivå er vanskeligere å måle enn vekttap, dermed kan det være en ide å skrive hvor stresset man selv føler seg ved bruk av en nummerert skala når man begynner med målet.

Det vanskeligste med ett nytt mål kan være å skape en forandring i sine rutiner. Det tar tid å skape nye mål om til faste rutiner og da er tålmodighet en dyd.

Vi på NEMUS Bekkestua ønsker deg lykke til med dine mål og skulle du trenge hjelp med treningsmål er det bare å ta kontakt!

Tlf: 24 07 70 10
Epost: bekkestua@nemus.no
Timebestilling på nett: www.nemusbekkestua.no

 

Forfatter:

Even Ring Evensen
Kiropraktor
NEMUS Bekkestua