To påsketurer med Sognsvann som utgangspunkt

Påsken er her, og i disse tider må de aller fleste av oss belage seg på bypåske. Heldigvis har skogen for alvor begynt å våkne til liv og snøen har sluppet taket på det fantastiske stinettet Oslomarka har å by på. Sognsvann er et svært populært utfartssted for fine turer, men om du ikke er interessert i å gå i kø rundt vannet finnes det heldigvis andre alternativer. Her gir vi deg to flotte turmuligheter med utgangspunkt på parkeringsplassen ved Sognsvann.

Rundt Svartkulp

Dette er en herlig og ikke spesielt krevende tur med mye sti, og litt grusvei. Den er relativt flat og det er lett å ta seg fram for de aller fleste.

Utgangspunktet er parkeringsplassen på Sognsvann. Istedenfor å ta hovedløypa mot Ullevålseter tar vi av øst på parkeringsplassen ved Riksarkivet. Midt i bakken deler veien seg. Her holder vi til venstre og går inn i marka.

Fra Riksarkivet går det slakt nedover på en bred sti. Etter omlag 200 meter passerer vi over en liten bekk og krysser turtraseen som skal binde Grinda med Sognsvann. Vi holder mot høyre og stien fortsetter forbi en bålplass før den etter litt slynger mot venstre. Her er det en liten stigning og vi går nå langs Svenskemuren som ble bygget av svenske krigsfanger på 1800-tallet, og som fungerte som grensemur mellom Brekke og Nordberg.

Om litt passerer vi over muren og tar brått mot venstre. Her følger et strekke som kan være ganske sølete så et godt tips er å ta på seg sko som tåler å bli litt møkkete.

Snart kommer vi til østsiden av Svartkulp og vi ser vannet på venstre hånd. Følg stien over en bekk og snart befinner vi oss i et åpent område hvor flere stier krysser. Her skal vi nok en gang til venstre og vi følger den bredeste stien i nordvest retning.

Snart når vi grusveien som forbinder Sognsvann med Hammern. Her tar vi til venstre og følger veien helt til vi kommer ut ved demningen i vestenden av Svartkulp.

Ved demningen kan du velge om du vil følge grusveien tilbake til Sognsvann og parkeringsplassen, eller om du vil ta til venstre opp i skogholtet og tilbakelegge dette strekket på sti.

Vestsiden med deler av Måneskinnsløypa

Turen beveger seg i åssiden mot Vettakollen. Derfor er den noe mer kupert, men absolutt overkommelig for de aller fleste.

Utgangspunktet er nok en gang parkeringsplassen på Sognsvann. Denne gangen starter vi turen i vest. Like etter bommen tar vi til venstre (før kiosken) og følger grusveien ned dumpa og forbi Løkka gård på venstre side. Her skiller veien seg og vi tar til venstre.

Like etter veiskillet tar vi av på en bred sti til høyre. Dette er hovedtraseen opp til Vettakollen og det kan derfor være ganske folksomt til tider. Vi følger stien noen hundre meter og holder øynene åpne for en tydelig merket avstikker til høyre. Kommer du til Bånntjern har du gått for langt!

I det vi tar av mot nord løfter terrenget seg og det blir brattere. Stien er bred og lett å bevege seg på med innslag av bekkefar og trolsk skog.

Vi holder oss på stien helt til vi når en lysning i landskapet der måneskinnsløypa krysser. Her kan du velge å gå videre nordøst, mot Ullevålseter eller Frønsvolden, eller ta grusveien til høyre tilbake til sørøstenden av Sognsvann.

Begge disse turene gir spennende variasjon til den klassiske runden rundt Sognsvann og tidsbruken er omtrent den samme. Du beveger deg vekselvis mellom ren furuskog og variert granskog, og landskapet byr på gode rastemuligheter der du kan nyte en appelsin eller sprette termosen. Passer for de aller fleste, så ta gjerne med deg en venn eller noen i familien.

Vi på Nemus Ullevål Stadion ønsker deg god tur og god påske!

Kanskje vi treffes på stien.