Helsegruppen NEMUS

×

Feil

JUser: :_load: Kan ikke laste bruker med id: 339

JUser: :_load: Kan ikke laste bruker med id: 348

JUser: :_load: Kan ikke laste bruker med id: 347

JUser: :_load: Kan ikke laste bruker med id: 331

Martin Herneblad-Due

Martin er daglig leder i Helsegruppen NEMUS og kiropraktor MNKF.

Han blogger om alt som kan påvirke nerve-, muskel- og skjelettsystemet, med mål om at du som leser lettere kan holde deg i form. Hovedvekten av temaene dreier seg om forebyggende og helsefremmende tiltak.

b2ap3_thumbnail_Blogg-2.jpgSom en oppfølging til artikkelen «Forebygging av arbeidsrelaterte nakke- og skulderplager», har vi plukket ut 10 av de viktigste rådene vi mener kan hjelpe deg til å forebygge smerter i nakke og skuldre på jobb. Rådene er skreddersydd for nakke-, skulder- og armplager, men vil også gi gunstige effekter for andre muskelskjelettplager. I tillegg kan de gi andre positive bivirkninger, som for eksempel bedre overskudd.

b2ap3_thumbnail_Blogg-1.jpgFår du vondt i nakke og skuldre på jobb? Da er du ikke alene. På landsbasis rapporterer en av fem smerter i muskelskjelettsystemet som de mener helt eller delvis skyldes arbeidet. Nakke- og skulderplager er de vanligste. Ny forskning presser frem større fokus på tidlig forebygging.

STAMI (Statens Arbeidsmiljøinstitutt) har gjennomført en undersøkelse som har fulgt 420 unge nordmenn fra skolen, gjennom lærlingtiden og inn i arbeidslivet. Resultater viser en signifikant økning i nakke- og skuldersmerter i overgangen fra skole til arbeidsliv (2). Identifisering av tidlige risikofaktorer er avgjørende for å forebygge riktig og effektivt.

JoomShaper

Ved å bruke vår nettside, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. For å finne ut mer om informasjonskapslene vi bruker, se vår personvernerklæring.