Helsegruppen NEMUS

×

Feil

JUser: :_load: Kan ikke laste bruker med id: 339

JUser: :_load: Kan ikke laste bruker med id: 348

JUser: :_load: Kan ikke laste bruker med id: 347

JUser: :_load: Kan ikke laste bruker med id: 331

10 råd hvordan du kan forebygge nakke- og skulderplager på jobb

Postet av i Forebygging
  • Skriftstørrelse: Større Mindre
  • Visninger: 9817
  • 0 kommentarer
  • Abonner på oppdateringer
  • Skriv ut

b2ap3_thumbnail_Blogg-2.jpgSom en oppfølging til artikkelen «Forebygging av arbeidsrelaterte nakke- og skulderplager», har vi plukket ut 10 av de viktigste rådene vi mener kan hjelpe deg til å forebygge smerter i nakke og skuldre på jobb. Rådene er skreddersydd for nakke-, skulder- og armplager, men vil også gi gunstige effekter for andre muskelskjelettplager. I tillegg kan de gi andre positive bivirkninger, som for eksempel bedre overskudd.

  1. Bevegelse: Inaktivitet er kanskje den aller viktigste grunnleggende årsaken til muskelskjelettplager, både hjemme og på jobb. Det betyr ikke at trening på helsestudio er det eneste riktig. God og gammeldags bevegelse holder ofte. Bruk de mulighetene du har rundt deg. Gjør arbeidsoppgaver som får deg ut av stolen, som for eksempel samtale med en kollega istedenfor epost. Ta trappen istedenfor heisen. Gå og ta deg et glass vann en gang i timen. Vær kreativ.
  2. Mikropauser: Variasjon er viktigere enn en grunnleggende riktig sittestilling.  Vi pleier å si at den neste stillingen er alltid den beste. Reis deg opp fra stolen 1-2 ganger i timen minimum. Se rett frem, få frem brystet og pust dypt og rolig med magen. 2-3 minutters pause holder, hvis du gjør det ofte nok.
  3. Arbeidsmiljø: Muskelskjelettplager på arbeidet kan komme fra stress og dårlig arbeidsmiljø. Gjelder dette deg, så ta kontakt med din nærmeste leder for å se hva som kan gjøres.
  4. Sittestilling: Selv om variasjon og bevegelse er viktigst, opplever mange at en riktig grunnstilling når du sitter på stolen er avlastende for nakke, skuldre og rygg. Ha hodet oppå nakken (ikke dratt fremover mot skjermen), skuldrene tilbake, forsøk å oppretthold svaien i korsryggen og ha over 90’ i hofteleddene (lårene peker nedover mot gulvet, ikke oppover). Unngå sofastillingen, der man sitter som en potetsekk eller en banan.
  5. Stolen. Stolen bør plasseres rett foran skjermen. Stolen justeres slik at du har 90 grader eller mer i knærne.
  6. Bordet. Ha god støtte til underarmen, og plasser tastatur og mus slik at du slipper å strekke ut skulder og arm. Prøv deg frem til du finner en komfortabel stilling. Har du hev-senk pult, er det også viktig å bruke denne funksjonen jevnlig i løpet av dagen. Det kan virke forebyggende både for nakke, skuldre, hodet, korsrygg og flere andre områder.
  7. Mus og tastatur. Forsøk å bruk så få muskler som mulig. La fingrene hvile på mus og tastatur når du ikke skriver. Variér gjerne mellom å ha musen på venstre og høyre side av tastaturet.
  8. Skjermen. Plasser den rett foran deg, med øverste del av skjermen i høyde med øynene og med en avstand på ca. 40 cm. Unngå refleksjoner fra vindu og lamper.
  9. Belysning: Sørg for at du har god belysning. Både i rommet, og at skjermlyset er riktig stilt inn.
  10. Briller: Opplever du at hodet stadigvekk blir trukket mot skjermen? Får du ofte hodepine? Da kan det være lurt å sjekke synet.

Når rådene ikke hjelper!
Dersom du har forsøkt disse rådene, men fortsatt er plaget med smerter, kan en individuell tilrettelegging være nødvendig. NEMUS har fysioterapeuter med etterutdanning innen HMS og ergonomi. Etter en vurdering (kartlegging) av din arbeidsplass, gir fysioteapeuten rådene du trenger for å forebygge smertene.
Har du et vedvarende problem som trenger behandling, kan det også være lurt med en grundig undersøkelse på klinikken av en kiropraktor eller fysioterapeut. Ta gjerne kontakt med din lokale NEMUS-klinikk for mer informasjon.

 

Foto: Øistein Holm Haagensen, KiroProAS

Les mer her om kartlegging, forebygging og annen relevant informasjon 

STAMI‐rapport. Fakta om arbeid og helse. Arbeidsrelaterte nakke- og skulderplager. 02/07.


Martin er daglig leder i Helsegruppen NEMUS og kiropraktor MNKF.



Han blogger om alt som kan påvirke nerve-, muskel- og skjelettsystemet, med mål om at du som leser lettere kan holde deg i form.



Hovedvekten av temaene dreier seg om forebyggende og helsefremmende tiltak.



Du kan nå Martin på e-post: martin@nemus.no og følge han på:




Klikk her for å lese mer om Martin Herneblad-Due

Kommentarer

  • Ingen har kommentert dette innlegget. Bli den første til å legge til en kommentar

Skriv kommentar

Gjest mandag, 18 mars 2019
JoomShaper

Ved å bruke vår nettside, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. For å finne ut mer om informasjonskapslene vi bruker, se vår personvernerklæring.