Helsegruppen NEMUS

Yoga/Pilates

Vi tilbyr Pilates og Yoga for nybegynnere og viderekomne. Kursene varer ti ganger og har maks seks deltakere med tett oppfølging.

Påmelding på mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller Tlf: 66 85 31 00

PILATES

Pilates hjelper til å skape balanse i kroppen. Treningsformen gir en sterkere og smidigere kropp. Aktivisering av kjernemuskulatur og de små støttemusklene er blant annet det som gjør Pilates unik.

Timen har få repetisjoner  av hver øvelse og er laget med tanke på presisjon og effektivitet. Øvelsene er varierte og ved jevn trening merkes resultater raskt.

Fordeler med Pilates

  • Sterkere kjernemuskulatur og oppstrammende
  • Sterkere rygg
  • Forebygger (bedrer) skader
  • Stressregulerende
  • Bedre blodsirkulasjon og økt energinivå
  • Koordinasjon og balanse
  • Fleksibilitet og bevegelse
  • Bedre pusteteknikk og økt lungekapasitet
  • TRENER HELE KROPPEN: Jevnt fordelt muskelarbeid
  • Rakere holdning og økt kroppsbevissthet
  • Sterkere benstruktur og ledd

Pusteteknikk
Riktig pust er essensielt for maksimalt utbytte av øvelsene. Fokus på pusten fører blant annet til mindre spenninger og bedre rustet til å takle stress.

Utstyr
Pilates på disse kursene foregår med matte og uten sko.

Pilates er for alle
Det er ingen alders- eller andre restriksjoner for å trene Pilates. Alle vil ha betydelig utbytte av treningen. Øvelsene vil avansere og kan justeres i følge den enkeltes behov og utgangspunkt. Pilates er lystbetont og kan være akkurat så utfordrende som en selv ønsker det.

Josef Pilates
Pilates ble utviklet tidlig på 1900-tallet av Josef Pilates. Hans nøkkel kvalifikasjon var reparering og forebygging av skader.

"I must be right. Never injured a day in my life. The whole country, the whole world, should be doing my exercises. They'd be happier."

Joseph Hubertus Pilates, in 1965, age 86

YOGA

I kursene vil du oppleve en kombinasjon mellom styrke, balanse, smidighet og avspenning. Det vil bli lagt stor vekt på pust, som vil gi gevinst som stressredukjson, mindre spenninger og smerter i kroppen. 

Timene veksler mellom liggende, stående og sittende øvelser, (asanas). Ved jevn praktisering vil resulater merkes raskt, blant annet evnen til en dypere og mer hensiktsmessig pust.

Fordeler med Yoga

  • Mindre stive ledd og muskler
  • Bedre balanse
  • Smidighet og bedre bevegelse
  • Økt sirkulasjon
  • Mer energi
  • Bedre søvn og mindre spenninger
  • Finner lettere “roen”
  • Sterkere kropp
  • Bedre rustet til å takle stress
  • Rakere holdning og økt kroppsbevissthet
  • Kan regulere blodtrykk

Pusteteknikk
Pusten er essensiell for maksimalt utbytte av øvelsene, (asanas). Fokus på pust øker lungekapasiteten, roer nervesystemet og øker generell bevissthet på pusten.

Utstyr
Yoga på disse kursene foregår med matte og uten sko, (helst uten sokker). Gjerne ha med en pute eller et teppe for ekstra støtte under enkelte øvelser, (asanas) ved behov.

Yoga er for alle
Det er ingen spesielle restriksjoner for å trene Yoga. Alle vil ha betydelig utbytte av øvelsene, så lenge stillingene tilpasses ved behov. Det er viktig å lytte til kroppen og praktisere utifra ens eget utgangspunkt, uten sammenligning. Yoga er lystbetont og gir velvære.

Yoga
Yoga er flere tusen år gammelt og stammer opprinnelig fra India. Yoga har gjennom mange tusener år forebygget og bedret sykdommer og plager. Yoga handler i hovedsak om samspillet mellom kropp og sinn. Filosofien mener at det ene er avhengig av det andre og at de to må samarbeide for å utvikle en sunn og glad kropp. Yoga gir en indre ro, samt styrker kroppen, altså; Yoga styrker kropp og sinn.

JoomShaper