Helsegruppen NEMUS

Hvilke skader er vanlig i Fotball-VM – og hvilken betydning har det for deg?

Hvilke skader er vanlig i Fotball-VM – og hvilken betydning har det for deg?

En av verdens største idrettsbegivenheter er straks i gang. Fotball-VM. Denne gangen lagt til Russland.  Fra 14. Juni til 15. Juli. 32 lag deltar og kampene avgjøres på 12 ulike arenaer. Det vil bli spilt 64 kamper. Dette kommer til å bli fartsfylt, spennende og vi vil se en flust av idrettsglede. Innlegget er nok ment for den som er litt over middel interessert i fotball og skader, men også en fin oppdatering for den som bare «følger med».

Her velger vi å se på medaljens bakside. Nemlig - hvilke skader som oppstår i et slikt mesterskap. Leggskinner til tross; beina til fotballspillere er skadeutsatt. Det er dessverre sånn at VM fører med seg en del skader. Slike mesterskap kommer etter en allerede lang og tøff sesong. Samtidig som kampene ofte er jevne og tette. Litt det samme som ulike turneringer for barn/juniorer i inn og utland. F.eks Norway cup, Dana Cup, Skaw-Cup osv.

Hva er vanligste skader under fotball-VM? Og hvorfor kan dette ha betydning for deg som spiller fotball/kjenner noen som spiller fotball?

FIFA har hatt målinger av skader under Fotball-VM siden 1998. Siden den gang har man gode tall på hvilken type skade, alder, nivå på utøver osv. BJSM med Astrid Junge og Jiri Dvořák (1) har sett nærmere på disse tallene.

Så hvordan ser så disse tallene ut?
I Frankrike (1998) ble det registrert 149 skader. Som ga et snitt på 2.4 skader per kamp.

I Korea/Japan (2002) ble det registrert 171 skader. Som ga et snitt på 2.67 skader per kamp.

I Tyskland (2006) ble det registrert 145 skader. Som ga et snitt på 2.27 skader per kamp.

I Sør-Afrika (2010) ble det registrert 125 skader. Som ga et snitt på 2.02 skader per kamp.

I Brasil 2014 ble det registrert 104 skader. Som ga et snitt på 1.68 skader per kamp.

Så med alle disse skadene registret. Hva er den vanligste skaden – og ikke minst hvor?
Ikke overraskende var dette skader i underekstremitetene. Det vil si underkroppen. Med hofte/lår (strekk) som vanligste skade. Faktisk er 2/3 av skadene registrert på underkroppen. Leddbåndskader i knær og ankler, og særlig strekkskader i lår og lyskeregionen, er de vanligste. Ofte inntreffer også de alvorligste skadene på disse stedene. På en god andreplass finner vi hodet og nakken. Der nesten alle disse skadene skyldes kontakt med med/motspiller.

Ser vi nærmere på tallene over. Ser vi at snitt på skader har falt fra en topp på 2.67 per kamp i 2002 til 1.68 skade(r) per kamp i 2014. Som gir en reduksjon i 37 %.

Hva skyldes dette? Er fotballspillere «bedre trent» i dag? Er regelendringer skyld i dette? Miljø og klima?

Før VM i 2014 var samtlige 90 dommere samlet som normalt før VM. Det som var nytt denne gangen var et nytt kurs i det medisinske aspektet rundt fotballen. Her ble det gitt opplæring og særlig fokus på å ta tak i kontakt/dueller -  som kan gi skader. Dette kan nok ha gitt en reduksjon i antall skader. Samtidig har bedre/smartere håndtering av spillerne også skyld. Her under kommer trening, kosthold og forebyggende arbeid inn. Vi vet mer i dag enn det vi gjorde i 1998.

Selv om hodeskader og da særlig hjernerystelse er sjelden i Fotball-VM. Det er faktisk «kun» registrert 12 slike skader siden 1998. Så ble det etter 2014-VM en stor diskusjon rundt håndtering av disse skadene. Det har blitt lagt nye føringer. Om det gir resultater – gjenstår å se i årets VM.

Når vi at for første gang i historien skal videodømming brukes i et fotball-VM. Videodømmingsverktøyet VAR (video assistant referee) og et VAR-team vil hjelpe VM-dommerne fra et video-rom i Moskva. Dette kan potensielt gi en bedre håndtering av «farlig» spill – og man vil i teorien kunne snappe opp mer.
Vil dette (også)kunne hjelpe med mindre skader?

Så hva kan du som fotballspiller, fotballtrener, ivrig mamma/pappa gjøre?
Det finnes ingen fasitsvar på dette, dessverre. Fokus på det basale er selvfølgelig viktig. Norges fotballforbund nylig lansert en kampanje som de kaller ; Eat, Move, Sleep. Denne er skapt å sette fokus på helheten i det som skaper sunnhet, god helse og livskvalitet for oss mennesker – nemlig kombinasjonen av kosthold, fysisk aktivitet og søvn. Hver for seg er de viktige, sammen er de nøkkelen til positiv forandring. (se mer her -> http://www.eatmovesleep.no) (2)

FIFA har lansert en ny oppvarmingsrutine som bør implementeres i ditt lag. Den heter FIFA 11+ (link under). I en nylig studiet utført i ved Senter for idrettsskadeforskning ved Norges Idrettshøgskole (NIH). Ble andelen alvorlige skader redusert med 45 prosent, mens belastningsskadene gikk ned med 53 prosent, ifølge studien. I tillegg til løping, har også styrke-, balanse- og spenstøvelser en sentral plass i dette oppvarmingsprogrammet. (3)

Fotballskader kan faktisk unngås. En god kilde for mer kunnskap er skadefri.no. Her kan du også laste ned en app med samme navn. Her kan du blant annet velge idrett eller kroppsdel. Deretter vil du kunne laste ned et treningsprogram som er skreddersydd for idrettens risikoprofil. (4). Det er ingen hemmelighet at det laget som vinner fotball-VM må ha litt flaks og hell med seg. Det gjelder også ift skader. Mindre skader = bedre gjennomgang av kamplan = større sjanse for suksess?

God kommunikasjon mellom lagene som spiller kamp. Og ikke minst dommer(ene) er helt avgjørende. Det skal være fair play. Taklinger hvor spilleren kommer for sent inn og «tar mannen i stedet for ballen» er en viktig årsak til ankelskader i fotball. 

Senter for idrettsskadeforskning har foreslått overfor FIFA og UEFA at straffene skjerpes - med automatisk rødt kort - og at det legges større vekt på tolkningen av slike situasjoner i dommerutdanningen. 

Uansett. Dette kommer til å bli en fartsfylt idrettsbegivenhet! Med forhåpentligvis idrettsglede i fokus – ikke idrettsskader.

NEMUS står klar til å hjelpe deg med dine idrettsskader. Vi stiller gjerne opp i opplæring av f.eks. FIFA 11+ , for ditt fotballag. Ta kontakt med oss i dag.

Og husk. Ta ballen – ikke mannen!
 

Skrevet av Jan-Andreas F. Fosnæs, Osteopat D.O, NEMUS Lillestrøm og Kløfta


1. http://bjsm.bmj.com/content/bjsports/49/9/599.full.pdf
2. http://www.eatmovesleep.no

3. http://www.skadefri.no/idretter/fotball/Fotball/

4. http://www.skadefri.no/felles/best-uten-skader/

 

JoomShaper

Ved å bruke vår nettside, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. For å finne ut mer om informasjonskapslene vi bruker, se vår personvernerklæring.