Helsegruppen NEMUS

Dekkskift

  • Hver eneste vår og høst fører dekkskiftet til mange vonde rygger. Har du en sårbar rygg kan dekkskift være dråpen som får begeret til å renne over.
  • Dårlig oppvarming, svak rygg og feil teknikk må nok tillegges skylden for skadene som oppstår.

 Råd for å unngå ryggproblemer

  • Start med en liten oppvarming av kroppen. Ta deg en spasertur på mellom 10-15 minutter så får du sirkulasjon i gang og musklene er klare til å gjøre arbeid.
  • Bøy deg ned i knærne, slik at skuldrene kommer i høyde med bildekket. Unngå krum rygg, la derimot korsryggen beholde sin naturlige svai, da er den mest stabil. Det er bedre å sitte på knærne fremfor å stå fremoverbøyd
  • En bred fotstilling gjør deg mer stabil og gir deg mer kraft. Få brystkassa opp og frem for videre økt stabilitet og balanse. 
  • Ikke rykk når du skal løsne hjulmutterne, bruk heller jevn belastning ved hjelp av kroppsvekten på jekken. 
  • Rull hjulene, unngå å løfte mer enn du absolutt må.  Trill dekkene fra oppbevaringsplassen frem til bilen. Når du skal løfte dekket av eller på boltene, sitt på huk i bredbeint stilling så nærme dekket som mulig og løfte dekket på plass. Krum rygg er forbudt!
  • Ta pauser og rett deg opp, gjerne gå noen skritt. Dekkskift og stress er heller ingen god kombinasjon.

 

 

JoomShaper