Helsegruppen NEMUS

Hagearbeid

  • En langhelg med hagearbeid kan lett ta knekken på ryggen din.
  • Ryggplager er et sikkert vårtegn for oss. I tillegg merker vi godt når den første snøen kommer og når folk skifter bildekk.
  • Så snart solen titter frem våkner hageentusiasten og mange skal klippe, rake, plante og kanskje bære jordsekker.
  • De fleste er mer innaktive i vinterhalvåret, og så, i løpet av en eneste helg, skal man gjøre hele hagen vår- og sommerfin. Mange er ikke vant til hardt kroppsarbeid, og bruker kroppen feil. Det blir som å løpe halvmaraton uten å ha trent i forveien, og det går lett galt.

Råd for å unngå ryggsmerter

  • Variere arbeider og sørge for at du ikke gjør for mye arbeid på en gang
  • Ikke kast klærne for tidlig, svett kropp kombinert med kald trekk og kjølig i skyggen er ikke bra. Ikke kast skjorta, men ta pauser og nyt våren hvis du lett blir varm.
  • Unn deg også pauser hvis du kjenner at smertene kommer krypende
  • Huske å variere arbeidet. Ikke gjør én og samme aktivitet hele dagen, men bytt mellom de forskjellige oppgavene.

Lettstelt hage

  • Vedlikeholdsfrie hager finnes ikke, men det gjelder det å tenke litt gjennom funksjon og vedlikehold.
  • Luking og stelling i blomsterbed og grønnsakssenger er hardt for ryggen, la derfor ikke ugresset slippe til.
  • Legg kantsteinene i høyde med gress slik at du kan kjøre gressklipperen helt inntil.
  • Bruk fiberduk eller aviser så nær inntil planter/busker som mulig, og legg til slutt et lag med bark på toppen så slipper du å streve med å holde ugresset nede.
  • Eller plant markdekkende stauder innimellom buskene.
  • Sats på smale, opphøyde bed der alle plantene kan nås og du ikke trenger å bøye deg så mye for å nå ned.
  •  Ugresshakke og elektrisk kantklipper med langt skaft sparer både rygg og fingrer.
  • Nyt at det vokser og gror rundt deg! Hagearbeid er en sunn, hyggelig og flott aktivitet, men husk lytt til kroppens signaler.

Kilde: Norsk Hagetidend

JoomShaper