Helsegruppen NEMUS

Snømåking

  • Hver vinter behandler vi uheldige snømåkere med akutte ryggsmerter.
  • Da er det oftest de små stabilisatormusklene helt inne ved ryggraden, som blir overbelastet og dermed kramper seg, og tviholder på et eller flere ledd i korsryggen og utløse ryggsmerter.

Hos de fleste ligger ryggproblemet latent, og snømåkingen er kun er den utløsende årsaken.

Snømåking er en fysisk anstrengelse, og snøen kommer jo sjelden når det passer. Mange rusher ut, altfor lett kledd, ofte om morgen uten at kroppen har kommet riktig i gang med stress i blikket. Er du da ikke vant til fysisk arbeid/trening, blir det en uvant belastning som kroppen kan reagerer på. Ryggen kan få seg en smell, og hjertet en sjokkbelastning.

Du sikrer deg best mot ryggskader ved å bevege deg litt hele året. De som er aktive og trener, tåler som regel snømåkingen.

Oppvarming:

Har du en kranglete rygg eller et hjerteproblem, bør du være ekstra nøye med oppvarmingen, og gradvis øke belastningen under snøryddingen. Husker du også på å kle deg godt og ikke stresse er du på god vei.

- Ta noen lette knebøy
- Rull på skuldrene
- Stå oppreist og vri overkroppen fra side til side

Råd:

  • Ikke vent. Ta snøen med en gang den kommer, ikke la den ligge og bli tung.
  • Varier utstyret. Bruk plastskuffe med langt skaft ved lett løs snø, og metallspade ved hard og tung snø. Skyv mest mulig, bruk stor snøskuffe/brett der det egner seg.
  • Pass på ryggen. Aktiviser magemusklene, ha rett rygg og stå lett fremoverlent i stegstilling. Prøv å beholde en naturlig svai i ryggen, ha rumpa litt ut, men ikke for mye. Da mobiliserer man ryggmuskulaturen på en riktig måte.
  • Skyv helst snøen. Må du løfte, så før spaden nærme kroppen og bøy og strekk knærne med rett rygg. Varier bevegelsene, og ta pauser.
  • Lite på spaden ved tung snø. Ha passe mengde snø på spaden, særlig ved tung våt snø. Ta heller mange små lettere spadetak, enn få og tunge.
  • Vri hele kroppen. Når du skal kaste snøen i en annen retning, snu hele kroppen og flytte føttene, ikke bare vri ryggen.
  • Ta det med ro. Har du et stort område du skal gjennom, så måk det opp i porsjoner og vurdere din egen ryggstyrke.
  • Snømåking er tungt ikke bare for ryggen, har du dårlig helse eller hjerte, bør du passe på.
  • Skulle du allikevel ryggen slå seg vrang, kan det være lurt å oppsøke en NEMUS-klinikk for en vurdering og eventuell behandling av skaden.
JoomShaper