Helsegruppen NEMUS

Spenningshodepine

Spenningshodepine

Spenningshodepine er den vanligste formen for hodepine, som de fleste vil oppleve en eller flere ganger i livet. Hodepinen  kalles også tensjonshodepine og stresshodepine. Hodepinen  opptrer som regel episodevis, og  kan vare i mange dager.  Årsakene til denne hodepinen er flere.

Årsak:
Som navnet antyder, skyldes hodepinen stramming og spenning i nakkens og kjevens muskulatur, men også muskulatur i hode og ansikt. Årsakene bak dette er ofte flere og kan være sammensatt. Spenningene kan skyldes endret bruk av muskulaturen som ved nedsatt funksjon og smerter i ledd og bløtvev, eller komme i perioder med stress, uro og dårlig søvn. Smerter som følge av andre sykdommer eller skader i kroppen kan i seg selv være årsak til spenninger.

Symptomer:
Mange beskriver hodepinen som at «det kommer fra nakken» ved at man kjenner smerten bre seg fra en muskel i nakken og videre opp i hodet. Hodepinen er ofte på begge sider av hodet som et strammende bånd eller et press rundt og i hodeskallen, men kan også være kun på en side.  Spenningshodepine tiltar gjerne utover dagen, ofte med dette mønsteret over flere dager.  Den inntrer sjelden akutt og  like smertefullt som f.eks. migrene, og er sjelden forbundet med sterk kvalme og oppkast. Fysiske anstrengelser forverrer som regel ikke hodepinen.

Vurdering:
Ofte vil diagnosen kunne stilles ved sykehistorien. Ved klinisk undersøkelse finner man ofte spent og øm muskulatur som ved press vil fremkalle den kjente hodepinen.

Ved nedsatt funksjon i muskler og ledd i nakke, rygg og skuldre vil dette også avdekkes ved den kliniske undersøkelsen.  Spenningshodepine vil ikke kunne ses på røntgen eller MR, men slike undersøkelser kan være nødvendig ved symptomer som kan ligne andre eller mer alvorlige sykdommer.

Behandling:
Årsakene er mange, og tiltakene som kan hjelpe mot hodepinen avspeiler dette. Ved din NEMUS klinikk finnes det kunnskap om den optimale behandlingen av nedsatt funksjon i muskler og ledd. Dette  kan inkludere manipulasjonsbehandling, leddmobilisering, massasje og avspenning, samt bruk av nåler. Trening og fysisk aktivitet kan være lindrende i seg selv, og hjelpe mot stive muskler og ledd.

Hva kan du gjøre selv?
Regelmessig aktivitet og trening kan lindre plagene, og hindre nye smerte-episoder.  Da hodepinen ofte kan komme i stressende perioder, kan forutsigbarhet i søvnmønster, måltider og mosjon redusere plagene.

Forebygging:

  • Regelmessig aktivitet – også i perioder med arbeidspress og stress.
  • Ta korte pauser i løpet av arbeidsdagen. 
  • Varierer arbeidsstilling og arbeidsoppgaver.

Hvor kan jeg få hjelp?
Alle klinikkene i NEMUS tilbyr utredning, behandling og forebygging av denne diagnosen.

Du finner oss i Harstad, Trondheim, Bergen, Stord, Stavanger, Mandal, Kristiansand, Arendal, Tønsberg, Nøtterøy, Horten, Kongsberg, Asker, Nesbru, Oslo, Kløfta, Nittedal, Lørenskog, Lillestrøm, Kongsvinger, Moss, Sarpsborg, Fredrikstad og Halden. Gå gjerne inn på timebestilling på nett, eller se oversikt over klinikker dersom du ønsker å finne telefonnummer.

Velkommen til oss!

Bestill time

JoomShaper