Hagearbeid

En langhelg med hagearbeid kan lett ta knekken på ryggen din. Ryggplager er et sikkert vårtegn for oss. I tillegg merker vi godt når den første snøen kommer og når folk skifter bildekk.

Så snart solen titter frem våkner hageentusiasten og mange skal klippe, rake, plante og kanskje bære jordsekker.

De fleste er mer innaktive i vinterhalvåret, og så, i løpet av en eneste helg, skal man gjøre hele hagen vår- og sommerfin. Mange er ikke vant til hardt kroppsarbeid, og bruker kroppen feil. Det blir som å løpe halvmaraton uten å ha trent i forveien, og det går lett galt.

Råd for å unngå ryggsmerter

  • Variere arbeider og sørge for at du ikke gjør for mye arbeid på en gang
  • Ikke kast klærne for tidlig, svett kropp kombinert med kald trekk og kjølig i skyggen er ikke bra. Ikke kast skjorta, men ta pauser og nyt våren hvis du lett blir varm.
  • Unn deg også pauser hvis du kjenner at smertene kommer krypende
  • Huske å variere arbeidet. Ikke gjør én og samme aktivitet hele dagen, men bytt mellom de forskjellige oppgavene.

Lettstelt hage

  • Vedlikeholdsfrie hager finnes ikke, men det gjelder det å tenke litt gjennom funksjon og vedlikehold.
  • Luking og stelling i blomsterbed og grønnsakssenger er hardt for ryggen, la derfor ikke ugresset slippe til.
  • Legg kantsteinene i høyde med gress slik at du kan kjøre gressklipperen helt inntil.
  • Bruk fiberduk eller aviser så nær inntil planter/busker som mulig, og legg til slutt et lag med bark på toppen så slipper du å streve med å holde ugresset nede.
  • Eller plant markdekkende stauder innimellom buskene.
  • Sats på smale, opphøyde bed der alle plantene kan nås og du ikke trenger å bøye deg så mye for å nå ned.
  •  Ugresshakke og elektrisk kantklipper med langt skaft sparer både rygg og fingrer.
  • Nyt at det vokser og gror rundt deg! Hagearbeid er en sunn, hyggelig og flott aktivitet, men husk lytt til kroppens signaler.

Kilde: Norsk Hagetidend