Helsegruppen NEMUS

Piriformis-syndrom

Piriformis-syndrom

Piriformis er en muskel som sitter dypt i seteregionen. Pririformis-syndrom er helt ufarlig, men kan gi mye smerter. Grunnen til at dette kalles et syndrom, er at spenninger i denne muskelen som oftest omfatter dysfunksjoner i nærliggende ledd, nerver og omkringliggende muskler Dette fører til ikke-ideelle bevegelsesmønster og det vil ofte være en beinlengdeforskjell.

Årsak:
Årsakene til et piriformis-syndrom er mange, og kommer blant annet av at isjiasnerven som regel passerer mellom denne muskelen og en skjelettstruktur i bekkenet. Hos noen passerer isjiasnerven gjennom muskelen. Når muskelen får et økt spenningsnivå, kan den presse på isjiasnerven og gi smerteutstråling nedover lår, legg og fotblad. Muskelen kan bli akutt overbelastet under aktivitet. Muskelen kan også bli overbelastet når underekstremiteten blir satt i ikke-ideelle posisjoner over lengre tid, som for eksempel bred beinstilling når en kjører bil. Merk at triggerpunkter i piriformis-muskelen og andre setemuskler også kan gi bensmerter, uten at isjiasnerven er involvert.

Symptomer:
Symptomer på piriformis-syndrom kan komme både av muskelen selv, av isjiasnerven som den presser på, av blodårer som blir presset på, og av dysfunksjon i iliosakralleddet (”bekkenleddet”). Smerter finner en som regel både i korsrygg, seteregionen og baksiden av låret, og smertene blir ofte forverret av å stå, sitte og gå.

Funksjon:
Piriformis-muskelen har en viktig funksjon når innoverrotasjon av låret skal bremses fort eller kraftig, noe som skjer kontinuerlig når en løper. Muskelen er også viktig for å stabilisere hofteleddet og holde hoftekulen på plass i hofteleddet. Muskelen er først og fremst en utover-roterer når en står oppreist eller ligger på ryggen med beina strake, men jo mer bøy en har i hoften, jo mer blir muskelen en utover-fører av låret, og med maksimal bøy i hoften, er den plutselig blitt en innover-roterer av hoften, altså stikk motsatt av den funksjonen den har når en står eller ligger. Siden muskelen er festet svært nær ”bekkenleddet”, har den også mulighet til å utøve kraft på dette leddet. Så spenninger i piriformis kan fremkalle dysfunksjoner i bekkenleddet, og dysfunksjoner i bekkenleddet kan fremkalle spenninger i piriformis.

Undersøkelse:
Din kiropraktor eller fysioterapeut vil ta en grundig sykehistorie og undersøkelse for å identifisere problemet. Muskelen ligger dypt i seteregionen, men er forholdsvis enkel å lokalisere likevel. Din NEMUS-behandler vil merke om muskelen er stram og har muskelknuter. Mulig beinlengdeforskjell må adresseres og en må finne ut om bekkenleddet er låst.

Behandling:
I en stram muskel finner en som oftest muskelknuter/triggerpunkt (TrP). Behandling er derfor ofte rettet mot å eliminere disse muskelknutene. Det kan gjøres på mange måter; TrP-massasje, tøyinger, ulike former for nåler (akupunktur, tørrnåling, injeksjoner, osv). Om en mistenker at spenninger i muskelen kommer av beinlengdeforskjeller, kan såler i en eller begge skoene være et godt alternativ. Noen ganger må ikke-ideelle bevegelsesmønster korrigeres, og ofte må en kiropraktor eller manuellterapeut ”låse opp”/justere bekkenleddet. Noen av dagliglivets uvaner må også sees på, om en for eksempel må endre sittestilling når en kjører bil.

Hva kan du gjøre selv?
Undersøkelser viser at jo raskere du kommer tilbake i bevegelse og opptar normal aktivitet, desto raskere blir du smertefri. For å dempe smertene kan det være godt å legge en tennisball, golfball eller rund sten under rumpen i 15 minutter av gangen. Da finner en ofte punkter som er veldig ømme, og ofte kan en kjenne at smerte sprer seg utover eller blir forsterket av dette. Da kan en ligge slik til smertene svinner hen. Tøyninger er vanskelige, da muskelen har ulike funksjoner alt etter hvor hoften er plassert, men en NEMUS-behandler  kan vise deg hvordan.

Forebygging:

  • Hold deg i form gjennom lystbetont mosjon og variert aktivitet.
  • En halvtime daglig tur, helst på variert og mykt underlag.
  • Aktiviteter som gange, sykling eller svømming gjør godt for hele kroppen.
Varierer arbeidsstillingen. Den beste

Bestill time

JoomShaper