Helsegruppen NEMUS

Metatarsalgi/tåballsmerter (eller forfotssmerter)

Metatarsalgi

Metatarsalgi betyr vond tåball eller forfot. Ordet er sammensatt av ordet metatarse og algi. Metatarsene er navnet på fem ben i foten vår. De forbinder midtfoten med tærne. Algi betyr smerte.

Metatarsalgi påvirker forfoten rne når den fremre fotbuen/tverrbuen er avflatet og væktbæringen skjer gjennom leddene til de tre midterste tærne.
Metatarsalgi er et resultat av feilbelastning i forfoten  som fører til en irritasjon av leddkapsesler, muskler  og sener under foten.

Årsak:
I en normal fot bærer forfoten 1/3 av kroppens vekt. Når for mye vekt faller på forfoten flater den fremre fotbuen/tverrbuen ut som fører til et stort press på undersiden av de midterste tåleddene.  Dette kan skje på grunn av:

  • Lav fremre fotbue/tverrbue: Har tverrbuen falt, fører det til for mye press på undersiden av foten og leddkapselen til tåleddene får økt belastning og en irritasjon oppstår.
  • Høye heler: En 5 cm høy hæl øker trykket på forfoten med ca. 50 %. 
  • For høy lengdebue: Ofte sett sammen med hyperekstensjon av tærne, forårsaket av ubalanse i muskulaturen i foten som da fører til at tærne ikke bærer vekt. Vekten kommer på leddene mellom midtfoten og tærne som fører til metatarsalgi.

Symptomer:
Smerter eller verking på undersiden av forfoten/tåballen når man står og ved gange, smertelette ved avlastning.

Vurdering:
En grundig undersøkelse av kiropraktor eller fysioterapeut bør utføres for å finne ut årsaken til at forfoten blir overbelastet. Flere NEMUS-klinikker foretar en klinisk undersøkelse i kombinasjon med gangeanalyse slik at vi kan vurdere foten funksjonelt.

Behandling:
Ved akutte tilfeller kan metatarsalgi behandles ved at du avkjøler og avlaster foten. Har smertene vært der i flere uker så anbefales det at man oppsøker kvalifisert fagpersonell for undersøkelse og behandling.
Såler: Innleggssåler kan være effektive i å lindre smerten under tåballen og gi foten støtte og redusere trykk.

Bløtvevsteknikker: Noen klinikker tar i bruk Graston (instrument assistert bløtvevsmobilisering) eller andre muskel- og bindevevsteknikker.

Manipulasjon: Foten har 26 bein og 35 ledd. Stivhet og låsninger i leddene kan forårsake feilbelastninger. Manipulasjon kan forbedre leddfunksjonen i foten.

Hva kan du gjøre selv:
Tåballen kan avkjøles ved å massere med en isbit i 3 minutter 3-5 ganger daglig. Trening:
Styrking av musklene i tverrbuen kan hjelpe til med å avlaste bindevevet under foten, og for å holde tverrbuen oppe.

Forebygging:

  • Unngå høyhælte sko eller sko med tynne såler
  • Bruk sko med  god demping og støtte i lengdebuen
  • Gå i ulendt terreng, slik at du stimuler fotens muskulatur og leddfunksjon

Bestill time

JoomShaper