Helsegruppen NEMUS

Skivebukning

Skivebukning

Mellomvirvelskivene eller bruskskivene ligger som en pute mellom ryggvirvlene. Disse putenes funksjon er å støtte bevegelse av ryggraden samt støtdemping for å beskytte rygg/nakke. Mellomvirvelskivene består av ytre ringer av hard brusk, samt en mykere kjerne. Skivebukning oppstår når disse ytre ringene sprekker opp slik at det indre kjernematerialet presser seg ut mot ryggmargen. En skivebukning er et slags forstadiet til prolaps, der de ytre ringene ikke har sprukket helt enda. Skivebukning er en forholdsvis normal tilstand. Vi vet at en stor del av befolkningen går rundt med dette til enhver tid uten å oppleve smerter, men hos noen vil det kunne gi symptomer.

Årsak
Slitasje på skivene som kan lede til skivebukning er en langvarig prosess som kan pågå over flere år. Trolig er arvelig disponering en av de viktigste enkeltfaktorene for å få denne typen slitasjeskade, men feil arbeidsbelastning, dårlig holdning, lite trening eller et kraftig traume kan være med på denne prosessen. Slitasjen over tid gjør at skiven blir mer og mer slitt. Etter hvert vil skivebukning oppstå, er man uheldig kan det gå så langt at det blir prolaps, noe som igjen kan forårsake isjias.

Symptomer
Skivebukninger kan gi lokale smerter i ryggen eller nakken, samtidig som de kan gi strålingssmerte til andre deler av ryggen enn der den faktisk sitter. Smerter ved bevegelse som å bøye seg fremover, sitte eller stå over lengre tid kan også oppleves som smertefullt.

Vurdering
En kyndig behandler foretar en grundig sykehistorie og en god klinisk undersøkelse av deg. Ved behov vil behandleren ved NEMUS også kunne henvise til MR undersøkelse. Dette gjøres oftest kun ved pasienter med isjias og skiveprolaps, ikke skivebukning, men ved langvarige korsryggplager som ikke responderer som forventet til behandling kan MR være nyttig for å avklare prognose og fastsette årsak.

Behandling
Skivebukninger behandles primært med leddbehandling, traksjon, trening og muskelavslappende teknikker. Behandleren vil behandle de sekundære plagene som kommer som en effekt av skivebukning. Det vil si muskler og ledd, selve skiven må selv få tid til å gro.

Dette kan du gjøre selv
Bevegelse er alltid anbefalt ved slike tilstander. Tunge løft, lange arbeidsdager på harde gulv eller støt på ryggen som ved hopping er ikke å anbefale da dette kan føre til økt irritasjon av skivebukningen. Svømming og gåturer i skog og mark kan anbefales. Som en generell tommelfingerregel er det greit å unngå aktiviteter man opplever som smertefulle.

Forebygging
Bevegelse og regelmessig korrekt trening vil kunne forebygge slitasje på mellomvirvelskivene. Gå igjennom din arbeidsplass, er det noe på jobben din som potensielt er dårlig for ryggen din? En fysioterapeut kan hjelpe deg med arbeidsplassvurdering om nødvendig.

Bestill time

JoomShaper